,
Gaya Hidup

Jogging Waktu Petang Boleh Turunkan Berat Badan?

Gempak
16/08/2024
13:15 MYT

Bolehkah berjogging (berlari) pada waktu petang menurunkan berat badan? Soalan ini mungkin timbul di kepala anda, lebih-lebih lagi kerana banyak artikel membincangkan kebaikan berlari di waktu pagi yang dianggap memberikan beberapa faedah.

Larian petang tetap mempunyai beberapa faedah. Memetik Runner's World, faedah ini termasuk melegakan tekanan, menguatkan badan dan mencegah penyakit kardiovaskular, mencegah penurunan fungsi kognitif dan meningkatkan mood.

Berat badan

Penyelidikan menunjukkan bahawa prestasi fizikal memuncak pada waktu petang atau malam.

Menurut Eating Well pula, hal ini kerana suhu teras badan lebih tinggi pada sebelah petang, otot lebih fleksibel dan kekuatan cengkaman lebih tinggi.
Akibatnya, larian petang atau malam membolehkan prestasi yang lebih baik semasa senaman, membantu badan membakar lebih banyak kalori dan menurunkan berat badan.
Hal ini disebabkan kecenderungan untuk makan sekali atau dua kali apabila kita berlari, dan setiap kali makan, paras gula dalam badan akan meningkat.
"Gula dalam bentuk glukosa darah adalah salah satu perkara yang kita perlukan jika kita ingin bersenam pada intensiti yang lebih tinggi," ulas profesor di jabatan senaman dan sains senaman di University of North Carolina Chapel Hill, Anthony Hackney, sebagai dilaporkan oleh Time.
Bersenam pada sebelah petang juga boleh menjadi cara terbaik untuk mengelakkan kelesuan pada penghujung hari. Penyelidikan yang diterbitkan dalam Journal of Physiology mendapati bahawa bersenam antara 1 dan 4 petang boleh memajukan jam badan kita dengan cara yang sama seperti bersenam pada waktu pagi.

ARTIKEL BERKAITAN: Hariz Hamdan Pernah Diejek Gemuk, Berat Badan Cecah 98 Kilogram Ketika Usia 14 Tahun

ARTIKEL BERKAITAN: Isu Individu Terpijak Paku Ketika Jogging, Netizen Syak Si Pelaku Pekerja Bengkel

ARTIKEL BERKAITAN: Dua Bulan Bersalin Dah Jogging Bawa Anak, Peminat Puji Semangat Elisya Sandha - “Comel Mummy Dengan Baby”

ARTIKEL BERKAITAN: “Anxiety Attack Is Real! Kenapa Korang Tengok Aku Selalu Jogging? Aku Nak Distract Benda Ni…” – Aril Pilus

ARTIKEL BERKAITAN: Seorang Pemuda Sedang Berjogging Diliwat 8 Kali, Dipaksa Seks Oral 2 Lelaki

Walaupun berjalan kaki sebentar pada masa ini boleh membantu kita menjadi lebih bersemangat dan fokus. Walaupun satu kajian mendapati bahawa badan secara semula jadi membakar kira-kira 10 peratus lebih kalori pada sebelah petang berbanding waktu pagi dan petang, pemerhatian dibuat semasa rehat.

Jadi, penyelidik tidak boleh membuat kesimpulan yang pasti tentang apa yang berlaku apabila orang bersenam. Namun, secara umumnya, jika anda boleh memilih waktu terbaik untuk bersenam, jawapannya adalah pada waktu pagi, terutamanya semasa perut kosong, sesuai untuk menurunkan berat badan.

Pagi

Hackney menjelaskan bahawa bersenam pada waktu pagi akan memaksimumkan keadaan biologi dan psikologi kita, dengan itu berpotensi memberikan hasil yang lebih baik dari semasa ke semasa. Kami juga cenderung untuk dapat membina tabiat ini dengan lebih berdisiplin dalam jangka masa panjang.

Namun, tidak ada masa yang buruk untuk bersenam. Perkara yang paling penting ialah meluangkan masa untuk melakukannya, pada bila-bila masa ia sesuai dengan kita.
Di samping itu, adalah penting untuk menyesuaikan diri dengan jadual harian dan tahap tenaga kita dalam sehari. Perhatikan dengan teliti tindak balas badan anda untuk mencari masa yang sesuai untuk bersenam.
Sumber: Kompas
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Abang Gagal Dikesan Selepas Keluar Jogging, Aufahanie Mohon Bantuan Orang Ramai - "Lokasi Terakhir, Jambatan Sungai Klang"

gempak
14/08/2024
00:32 MYT
Penyanyi Aufahanie memohon bantuan orang ramai untuk mengesan abangnya, Nidza Afham yang gagal dikesan sejak petang semalam.
Berita

Berat Melebihi 100KG, Pegawai Kerajaan Korea Utara Cuba Cari Ubat Untuk Masalah Obesiti Kim Jong Un

gempak
01/08/2024
13:55 MYT
Pegawai kerajaan di Korea Utara dilaporkan sedang mencari ubat baharu untuk Kim Jong Un selepas pemimpin tertinggi mereka itu mengalami kenaikan berat badan mendadak.
Hiburan

Yuqi (G)I-DLE Dedah Cara Agensi ‘Memaksa’ Dia Dan Pelatih Lain Untuk Turunkan Berat Badan

gempak
13/07/2024
15:55 MYT
Anggota kumpulan (G)I-DLE, Yuqi mendedahkan yang berat badannya tidak lagi mudah untuk naik memandangkan selera makanannya juga semakin berkurang.
Hiburan

Hariz Hamdan Pernah Diejek Gemuk, Berat Badan Cecah 98 Kilogram Ketika Usia 14 Tahun

gempak
30/04/2024
11:06 MYT
Pelakon kacak, Hariz Hamdan mengakui pernah menjadi mangsa hinaan segelintir individu dan diejek gemuk ketika melewati usia remaja.
Viral

Isu Individu Terpijak Paku Ketika Jogging, Netizen Syak Si Pelaku Pekerja Bengkel

gempak
28/04/2024
06:00 MYT
Seorang individu mengalami kecederaan ketika berlari apabila ada individu lain yang tidak bertanggungjawab bertindak menanam paku di sepanjang jalan Rawang, Selangor pada Sabtu.