,
Sukan

Jutawan Sekelip Mata! Atlet Pakistan Terima Habuan Wang Tunai RM2.6 Juta, Seekor Kerbau

Gempak
14/08/2024
07:00 MYT
Atlet rejam lembing Pakistan, Arshad Nadeem menerima pengiktirafan meluas dan ganjaran kewangan sangat lumayan, hanya beberapa jam selepas memenangi pingat emas pada temasya sukan Olimpik Paris, lapor laman berita DNA India.
Arshad menjadi tajuk utama berita tempatan dan luar negara apabila memenangi pingat emas acara tersebut sebelum Olimpik Paris 2024 menutup tirainya baru-baru ini.
Ketua Menteri wilayah Punjab, Maryam Nawaz mengumumkan hadiah wang tunai sebanyak 100 juta rupee Pakistan (RM1.59 juta) untuk Arshad.
Selain itu, Datuk Bandar Karachi, Murtaza Wahab pula memberikan wang ganjaran sebanyak 50 juta rupee Pakistan (RM795,850) kepadanya.
Murtaza turut mendedahkan rancangan untuk menubuhkan sebuah akademi sukan di Karachi yang akan dinamakan sempena nama Arshad Nadeem.
Semua ganjaran tersebut akan meningkatkan nilai kekayaan bersih Arshad yang ketika ini dianggarkan memiliki aset kurang 10 juta rupee Pakistan (RM159,170).
Bermula sebagai atlet kurang dikenali, Arshad pada awal kariernya tiada wang untuk membeli lembingnya sendiri.
Dia menggunakan wang derma rakan-rakan sekampung dan saudara-mara untuk pergi ke bandar bagi menjalani latihan dan menyertai acara sukan merejam lembing, lapor laman berita NDTV.
Dalam sukan Olimpik Paris baru-baru ini, Arshad berada pada tahap terbaiknya ketika Pakistan memerlukan dia beraksi dengan baik.
Dalam percubaan kedua di pusingan akhir, Arshad merejam lembing pada jarak 92.97 meter.
Rejaman itu bukan sahaja membantu dia meraih pingat emas pertama dan terakhir untuk Pakistan pada Olimpik tahun ini, namun turut mencipta rekod baharu Olimpik.

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Selamat Tinggal Kota Cinta, Temasya Diakhiri Persembahan Hebat! Tom Cruise Siap Terjun Dari Bumbung Stadium

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Dari Menyelinap Keluar Sehingga Kes Dadah, Ini 5 Atlet Yang Disingkirkan Dari Olimpik Akibat Langgar Peraturan

BERITA TRENDING: Minum Air Basuhan Kaki Ibu Rahsia Atlet Indonesia Ini Raih Emas Di Olimpik

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Botswana Cuti Separuh Hari Rai Kemenangan Pingat Emas Sulung Hadiah Dari Letsile Tebogo

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Pearly-Thinaah Juara Terbuka Hong Kong

gempak
15/09/2024
08:10 MYT
Beregu wanita negara, Pearly Tan-M Thinaah muncul juara Terbuka Hong setelah menewaskan pilihan kedua dari China, Liu Sheng Shu-Tan Ning secara straight set sebentar tadi.
Sukan

Cheah Liek Hou Rancang Guna Insentif RM1 Juta Bantu Bekas Atlet Kurang Bernasib Baik - "Tiga Tahun Lepas Saya Sudah ..."

gempak
12/09/2024
09:50 MYT
Atlet berusia 36 tahun berkata selain mahu membantu mereka yang memerlukan beliau juga akan menyumbang sebahagian daripada hadiah kemenangan itu untuk membantu bekas atlet yang kurang bernasib baik.
Viral

Menyamar Jadi Rakyat Palestin Untuk Minta Derma, Netizen Bengang Dengan Sikap Warga Asing - "Senang-Senang Je!"

gempak
10/09/2024
09:55 MYT
Di saat rakyat Palestin teruk dibedil oleh rejim Zionis di negara sendiri, ada pula sesetengah pihak yang mahu mengambil kesempatan terhadap isu tersebut.
Sukan

Jojo Ghazali Dedah Patah Tangan 6 Minggu Sebelum Tumbangkan Josue Cruz

gempak
09/09/2024
13:22 MYT
Jaguh Muay Thai negara, Muhamad Johan Ghazali Zulfikar mendedahkan dia patah tangan sebelum pertarungan dengan Josue Cruz dalam aksi ONE 168: Denver pada Sabtu.
Sukan

"Saya Tak Nampak Diri Saya Akan Ke LA 2028 Sebagai Atlet" - Azizulhasni Awang

gempak
09/09/2024
06:25 MYT
Legenda berbasikal trek negara, Datuk Azizulhasni Awang, memberikan bayangan awal mengenai titik noktah kariernya selaku atlet apabila membuat keputusan untuk tidak beraksi dalam Sukan Olimpik Los Angeles 2028 (LA 2028).