,
Sukan

Minum Air Basuhan Kaki Ibu Rahsia Atlet Indonesia Ini Raih Emas Di Olimpik

Gempak
11/08/2024
02:55 MYT
Atlet angkat berat Indonesia, Rizki Juniansyah berjaya mengharumkan nama Indonesia apabila merangkul pingat emas dalam acara angkat berat kategori 73 kilogram (kg) di Sukan Olimpik Paris.
Rizki berjaya melakukan angkatan 354 kg secara keseluruhan meliputi angkatan 'snatch' 155 kg dan 'clean and jerk' sebanyak 199 kg.
Kejayaan itu membolehkan dia mengukir sejarah sebagai atlet angkat berat pertama Indonesia meraih pingat emas di Sukan Olimpik selain turut mencatat rekod Olimpik bagi 'clean and jerk' dengan angkatan 199 kg.

Minum Air Basuhan Kaki Ibu

Pencapaian itu sebenarnya dibantu dengan 'ritual' yang dilakukan Rizki sebelum pertandingan di mana dia mencuci kaki ibunya dan kemudiannya meminum air basuhan kaki ibunya itu.
Perkara itu didedahkan olehnya ketika bertanding pada Kejuaraan Piala Dunia IWF 2024 di Thailand dan dia mengakui perkara itu memberikan kekuatan tersendiri untuknya.

"Sebelum saya mengikuti apa-apa kejuaraan, saya akan mencuci tangan dan kaki ibu dengan air lalu saya minum air basuhan itu.

"Setiap kali saya mencium kaki dan mencuci kaki ibu lalu minum air itu, saya rasa berkat," katanya.
Namun, ritual itu hanya sebagai simbolik kepada tindakan atlet itu yang jelas memuliakan ibunya.
Rizki dan ibunya sememangnya menjalin hubungan yang rapat dengan ibunya turut hadir menyaksikan pertandingan anaknya di Paris.

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Kandas Acara Keirin, Ini Penjelasan Azizulhasni Awang...

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Azizulhasni Dibatalkan Penyertaan Dalam Pusingan Pertama

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Botswana Cuti Separuh Hari Rai Kemenangan Pingat Emas Sulung Hadiah Dari Letsile Tebogo

BERITA TRENDING: Olimpik Paris 2024: Menang Emas, Imane Khelif Tegaskan Dirinya Wanita Tulen!

Ibunya, Yeni Rohaeni juga adalah atlet angkat berat dan begitu juga ayahnya, Mohammad Yasin yang juga bekas atlet angkat berat kebangsaan.
Sumber: Berita Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Bapa Bakar Anak Hidup-Hidup Kerana Keluar Rumah Tak Minta Izin

gempak
16/09/2024
07:55 MYT
Perbuatan kejam itu dilakukan Iwan Hasan, 44, terhadap puterinya, MH, 13, ketika kejadian di kediaman keluarga itu di Kelurahan Kota Baru, Ternate Tengah, Maluku Utara di Indonesia pada Khamis lalu.
Hiburan

Tidur Di Pejabat, Baim Wong & Isteri Sudah Pisah Ranjang?

gempak
13/09/2024
23:55 MYT
Kisah rumah tangga Baim Wong dan isteri, Paula Verhoeven yang didakwa sedang retak menanti belah memang menjadi pemberitaan media hiburan Indonesia.
Hiburan

Hadir Konsert Efek Rumah Kaca, Peminat Bertuah Ada Peluang Dapat Gitar RM2,000

gempak
11/09/2024
16:55 MYT
Band Indonesia, Efek Rumah Kaca (ERK) teruja untuk bertemu peminat menerusi Konsert Di Udara Kuala Lumpur Live At Zepp KL pada 25 Oktober ini.
Hiburan

Raline Shah Minta Ibu & Bapa Carikan Jodoh : “Saya Tinggal Pilih”

gempak
11/09/2024
14:50 MYT
Aktres Indonesia, Raline Shah terkenal bukan hanya kerana bakat lakonan tetapi kejelitaannya.
Berita

Gadis 18 Tahun Ditemui Mati Tanpa Seurat Benang, Tangan Diikat Dengan Coli

gempak
11/09/2024
05:25 MYT
Pengakhiran yang cukup tragis buat seorang penjual makanan bergoreng di Indonesia apabila ditemui dalam keadaan badannya tertimbus di dalam hutan.