Nasib mungkin tidak menyebelahi mereka ketika berlangsungnya program realiti Big Stage 2023, namun ia sedikit pun tidak mematahkan semangat Mikaela Qistina, Amy Loh, Elysha Khan, Dalini and Eyqa Shahidan!

Terbaharu, COEX tampil dengan single pertama mereka berjudul ‘GIMME THAT CROWN’ ciptaan barisan komposer berpengalaman, Chris M. Yong, Melisa YC dan Karen Yee, manakala liriknya oleh Asyraf Nasir, Mel Ramlan bersama COËX sendiri.

“Kami sangat teruja dengan peluang yang diberikan sewaktu menjadi peserta Big Stage 2023 kerana dapat menimba ilmu dan pengalaman yang sangat berharga.

"Bagi meneruskan perjuangan kami dalam bidang muzik yang baharu sahaja bermula, single pertama GIMME THAT CROWN menjadi taruhan,” kata Mikaela.

Masing-masing seakan tidak percaya sejurus tamatnya Big Stage 2023, fasa seterusnya bermula dan bakal menjadi penentu kepada ‘keberadaan’ mereka dalam industri muzik tanah air.

“Kami masih lagi dalam proses menyesuaikan diri pasca pertandingan dan kinilah masanya untuk kami menyinar berbekalkan pengalaman yang ditimba.

“Namun begitu, kami sangat gembira dan juga dapat menarik nafas lega dengan kelahiran single pertama ini kerana ia memakan masa berbulan lamanya untuk dihasilkan, sebelum Big Stage lagi. Jadi kami berharap penantian semua yang tidak sabar-sabar mendengarnya berbaloi,” jelas Amy.

Idea di sebalik terciptanya single ini datang dari COËX sendiri bersama-sama barisan komposer dan penulis lirik yang mahu ciptakan kelaianan dalam berkarya.

Seru wanita bangkit!

Bercerita mengenai maksud di sebalik single ini, Elysha berkata, “Lagu ini sebenarnya berupa mesej yang ingin kami sampaikan kepada pendengar di luar sana yang bahawasanya kami bukanlah hanya sekadar pendatang baharu yang ‘biasa-biasa’ dalam industri muzik, dan juga ingin menyeru kaum wanita agar bangkit dan rasa ‘empowered’ dengan bait-bait liriknya yang bercerita tentang mencari keyakinan diri, biar apa pun yang diperkatakan oleh orang sekeliling.

Single dalam nuansa pop ini mengetengah konsep M-Pop (pop Malaysia) yang menggabungkan elemen K-Pop, muzik rancak ala dansa dan juga rap

“Kami terpaksa ‘berkampung’ di studio rakaman demi menjalani proses rakaman yang memakan masa selama sehari suntuk untuk disiapkan bermula dari tengahari sehinggalah lewat malam, walaupun penat tetapi tidak mengapa.

“Setiap dari kami pelajari banyak perkara baharu, seperti teknik vokal yang betul dibawah bimbingan Gaston Pong, bekerja melalui ‘teamwork’ dan mencari kekuatan ‘suara’ masing-masing yang akan membezakan kami semua,” tambah Dalini.

4 elemen muzik video

Selain single, video muzik (MV) dengan konsep yang unik seperti 4 elemen utama dunia iaitu api, besi, tanah dan kayu diterapkan sebagai simbolik, ditambah pula dengan aksi lincah melalui gerak tari yang berani dan bakal hangat diperkatakan apabila dilancarkan kelak.

Akhiri Eyqa: “Harapan kami adalah ingin memastikan bahawa lagu ini sampai kepada ramai pendengar, dari dalam mahupun ke peringkat antarabangsa.

"Masih banyak lagi yang kami ingin tunjukkan dan buktikan pada semua, jadi teruslah menyokong perjalan seni kami yang baharu sahaja bermula ini."

Lagu GIMME THAT CROWN boleh dimuat turun di iTunes Store dan dijadikan sebagai nada dering panggilan menerusi ke semua syarikat telekomunikasi tempatan serta boleh didengar dan nikmati pada bila-bila masa melalui aplikasi penstriman atas talian utama seperti Apple Music, Spotify, Joox, YouTube Music, KKBox dan Deezer, manakala video single ini pula boleh ditonton secara eksklusif di YouTube Armani Entertainment.