Laman Utama

“Kita Ni Banyak Merungut..” - Pengalaman Berlakon Di Kampung Sampah, Aliff Aziz Insaf

Azwa Rahman
26/05/2022
10:27 MYT
Penyanyi Aliff Aziz melahirkan rasa kesyukuran dan rasa insaf apabila merasai sendiri pengalaman berada di perkampungan sampah yang terletak di Sandakan, Sabah.
Menurut Aliff yang membawakan watak sebagai Adam, seorang backpacker yang mengembara ke seluruh negeri Sabah, dia terkejut apabila pertama kali melihat kewujudan sebenar kediaman dalam sebuah kawasan timbunan sampah yang besar.
“Pada awalnya semasa saya tiba di lokasi, memang ada orang tinggal di kawasan ni. Saya terkejut sebab melihat situasi sebenar tempat tersebut, macam mana kita bau tempat tu.
“Lepas shooting, kita pulang ke hotel, untuk orang yang tinggal di sana, itulah kehidupan mereka.
"Berada di sana membuatkan saya insaf kerana ada orang yang hidup susah begitu. Ia juga jadikan saya lebih bersyukur dengan kehidupan yang dimiliki.
“Pada saya isu ni agak sensitif sebab situasi yang dipaparkan dalam drama ini memang wujud," katanya ketika ditemubual.
Aliff atau nama sebenarnya Muhammad Aliff Aziz, 31, berkongsi perkara tersebut ketika sidang media drama Sekolah Sampah yang dijalankan secara atas talian pada Rabu.
Tambah Aliff lagi, dia berharap telefilem ini juga boleh memberi kesedaran pada orang ramai untuk turut bersyukur dengan kehidupan masing-masing.
“Kita ni banyak merungut, hari-hari complaint makanan tak sedap, panas takde aircond, semua benda kita complaint. Tapi bila lihat depan mata sendiri, macam mana sesetengah orang hidup dalam kehidupan tersebut, kita akan rasa lebih nikmat bersyukur. Ada ramai orang hidup dengan kehidupan yang lebih perit,” ujarnya lagi.
Sekolah Sampah mengisahkan Adam dapat tahu kisah kanak-kanak pengemis yang serba kekurangan dari segi pendidikan. Kanak-kanak di Kampung Sampah ini menyara hidup dengan mengutip serta menjual barangan terbuang.
Adam nekad mendidik kanak-kanak itu dengan membina Sekolah Sampah sehingga mengorbankan impian penggembaraannya.
Jangan lupa menonton telefilem Sekolah Sampah yang akan disiarkan pada hari Sabtu ini, 9 malam di saluran Astro Citra (108) serta boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan aplikasi Astro Go untuk pilihan yang lebih fleksibel.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Isu Pelakon Berskandal Di Set Shooting, Osman Ali; "Pengarah Ada Hak Menegur Tapi Ada Batas"

gempak
22/07/2024
07:55 MYT
Sutradara terkenal tanah air, Osman Ali, 51, berpendapat pengarah drama atau filem mempunyai hak untuk memberi teguran serta peringatan kepada  pelakon dan kru produksi agar membataskan pergaulan di set penggambaran bagi mengelakkan isu skandal daripada berulang.
Hiburan

Ruhainies Sebak Rai Pra-Hari Jadi Ke-32, Tahlil & Doa Selamat, Kongsi Rezeki Bersama Pelajar Tahfiz

gempak
21/07/2024
08:30 MYT
Pelakon sensasi Ruhainies seakan-akan gagal menahan sebak ketika sambutan pra-ulangtahun kelahirannya ke-32 pada Sabtu.
Hiburan

Netizen Dah Rimas! Mohon Ibu Aliff Aziz Berhenti Main Laman Sosial, Ini Respons Tuan Badan - “Meh Kalau Kurang Kasih Sayang, Kami Sayangkan Ok”

gempak
19/07/2024
01:55 MYT
Kerap menerima komen negatif, sekali lagi ibu kepada pelakon dan penyanyi Aliff Aziz iaitu Siti Hafiza berkongsi luahan kemarahan daripada netizen di Instastory miliknya.
Hiburan

Ibu Aliff Aziz Titip Ucapan Hari Lahir Buat Cucu Perempuan, Harap Terima Hadiah Yang Ditinggalkan - “Kami Tetap Tidak Akan Berhenti Cuba Untuk…”

gempak
18/07/2024
03:25 MYT
Ibu kepada pelakon dan penyanyi Aliff Aziz iaitu Siti Hafiza menitipkan ucapan selamat hari lahir kepada cucu perempuannya iaitu Ara Adreanna yang berusia empat tahun pada 18 Julai, Khamis.
Hiburan

Ibu Aliff Aziz Coretkan Kata-Kata Semangat Buat Anaknya - “Kamu Tidak Mempunyai Niat Buruk Terhadap Sesiapa..”

gempak
09/07/2024
23:55 MYT
Selepas kes kontroversi khalwat yang membabitkan aktor sensasi, Aliff Aziz dan aktres Ruhainies, setiap hantaran yang dibuat ibunya, Siti Hafiza Bashaharil pasti meraih perhatian wargamaya.