Karya yang diberi nama ‘Kuih Kapit’ dan ‘Laga Biji Getah’ antara yang dinobatkan sebagai pemenang dalam Anugerah Pertandingan Seni 2023, yang berlangsung di Mandarin Oriental, Kuala Lumpur pada 14 Oktober.

Karya seni Kuih Kapit telah menewaskan empat seni lain dalam kategori warna air iaitu Bak Chang (Lee Bee Teng), Duit Lama Dari Tabung Ayah (Nur Aina Sofia Shamsul Bahari), Figurines of Vintage Quality (Eng Jie Shi) dan Sarong Kebaya, a Common Attire to All (Tan Zhi Yi).

Karya Kuih Kapit oleh artis, Oon Zheng Yeow itu mengisahkan tentang bagaimana kuih yang berasal dari negara Belanda itu sinonim dengan simbol pertukaran budaya dan sejarah yang kompleks berkait dengan Cina Peranakan.

Selain itu, Karya Laga Biji Getah juga memperolehi tempat pertama dalam kategori arang/pensel/dakwat, berjaya mengatasi karya seni lain Antique Shop Interior (Hia Pei Qin), Cito Gapo Ni Tok? (Ahmad Ahadiaq Aizaq), The Art of Traditional Food Making (Sze Xiang Yee) dan She’s a “TRUE” Gem, a Rare Find (Muhamad Najmi Naim).

Difahamkan Karya Laga Biji Getah oleh artis, Jasper Junior menceritakan tentang memorinya semasa kanak-kanak bermain permainan tersebut bersama saudara sebelah ibu ketika membesar di Keningau, Sabah.

Sekadar info, anugerah itu mempamerkan 25 karya seni pemenang daripada institusi-institusi pendidikan seperti universiti dan kolej. Lima kategori yang dipertandingkan adalah arang/pensel/dakwat, cat minyak/akrilik, media campuran, seni cetakan dan cat air.

Semak pemenang-pemenang dalam kategori lain:

Cat minyak/Akrilik - Reminiscence (Wong Jia jin)
Media Campuran - Fresh Outlook (Goo See Min)
Printmaking - Pasar (Ong Wen Xin)