Pernah tak korang tiba-tiba rasa ‘down’ di tempat kerja? Contohnya…Korang rasa dah buat sehabis baik tetapi sebenarnya tugasan yang diberikan tidak mencapai piawaian seperti yang bos nak?

Yang sebenarnya, ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan kerja korang tak efisyen seperti, tidak membahagikan masa dengan baik atau tidak dapat elak daripada masalah peribadi dan kerja.

Macam mana korang nak ubah cara kerja supaya lebih baik dan nak dapatkan EXTRA semangat di tempat kerja supaya lebih produktif?

Ini tips yang boleh korang cuba:

1. Susun jadual kerja supaya anda boleh bahagikan masa dengan baik. Jadi tidak ada masalah tugasan tidak siap. Korang pun tak kelam kabut nak siapkan kerja yang bos dah bagi.

2. Mulakan hari korang dengan vibes positif dan sentiasa senyum. Kalau korang nak tahu, senyuman dapat mengubah mood seharian kita tau. Keluar dari rumah, ukirlah senyuman dan kekalkan sehingga di tempat kerja. Korang juga boleh set minda dengan memikirkan tentang perkara yang baik-baik sahaja sebelum ke tempat kerja. Tak percaya? Cubalah! Memang simple tapi impak dia besar tau!

3. Kenal pasti prioriti kerja. Kalau terlalu banyak tugasan yang diberikan jangan panik atau mengeluh! Rileks…tarik nafas, duduk bertenang untuk seketika dan sort tugasan mana yang paling penting serta perlu diselesaikan dahulu. Jangan kelam kabut sebab itu akan merosakkan mood!

4. Belajar daripada kesilapan dan kegagalan, jangan rasa terkilan tapi bangkit dengan ekstra semangat di hari esok! Ini yang paling penting, jangan cepat rasa putus asa, lebih-lebih lagi kalau dimarahi bos. Bersangka baik, anggap ia sebagai teguran untuk memperbaiki diri.

5. Bila tiba waktu makan, berhenti dan tinggalkan kerja yang sedang dilakukan walaupun banyak. Sebab perut yang lapar perlu diisi dan pastikan anda makan makanan yang lengkap nutrisi agar perut tidak kembali berkeroncong lebih awal, atau buat anda lebih mengantuk!