Mungkin ini khabar baik yang mahu didengar oleh rakyat yang telah melengkapkan dos vaksin COVID 19.

Menteri Penyelarasan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berkata kerajaan sedang memperhalusi beberapa kelonggaran termasuk kelulusan untuk merentas negeri kepada mereka yang sudah melengkapkan dos vaksin masing masing.

Menurut laporan Awani, Khairy mengatakan jawatankuasa kumpulan kerja teknikal yang dianggotai oleh kumpulan pakar akan mengemukakan syor kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN), sebelum ia dimuktamadkan.

Syor itu, katanya akan turut meneliti data-data yang diguna pakai negara-negara yang pada ketika ini memberi beberapa kelonggaran kepada rakyat mereka.

"Jawatankuasa yang terdiri daripada pakar-pakar kesihatan dan sains akan memperhalusi kumpulan kerja teknikal sebelum diangkat kepada MKN untuk diumumkan. Ini termasuk kelonggaran untuk rentas negeri," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media yang turut dihadiri Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, pada Ahad.

Dalam pada itu, Khairy turut menjelaskan ketika negara-negara maju seperti Amerika Syarikat (AS), United Kingdom (UK) dan Kanada membolot pembelian vaksin COVID-19, prestasi Malaysia bagi peratusan penduduk yang menerima sekurang-kurangnya dos pertama adalah masih kompetitif.

Menurutnya, jika dibandingkan dengan negara-negara jiran besar dan maju seperti Jepun, Malaysia tidak jauh ketinggalan.

"Apabila perbandingan dibuat dengan negara Jepun yang jauh lebih maju. Mereka masih lagi ketinggalan berbanding AS, UK dan Kanada. Kenapa? UK beli vaksin lima kali ganda penduduk mereka, Kanada juga sama.

"Memandangkan syarikat-syarikat pengeluar vaksin adalah daripada UK dan AS, mereka mendapat akses yang mudah. Sekarang barulah mereka menawarkan bantuan melalui sumbangan. Kita akan terima sumbangan dari AS, Jepun dan China dalam masa terdekat," ujarnya.