Dunia media sosial terutama buat peminat rapper dan influncer muda, Lil Tay sedang hangat dengan berita mengenai ‘hidup mati’ gadis berusia 14 tahun tersebut.

Hal ini kerana dalam tempoh 24 jam selepas berita mengumumkan Lil Tay meninggal dunia secara tragis bersama abangnya, pempengaruh itu muncul menepis dakwaan kematiannya.

“Dengan berat hati kami menyampaikan berita duka, Claire telah meninggal dunia . Ini sangat mengejutkan dan kami tidak mempunyai perkataan untuk pemergiaannya.

“Kematian abangnya juga menambah kesedihan buat kami,”tulis kenyataan yang diumumkan di Instagram milik Lil Tay pada 10 Ogos 2023.

Selepas bapanya enggan mengesahkan berita tersebut selain pihak berkuasa mengaku tidak mendapat maklumat mengenai Lil Tay, pempengaruh tersebut pun muncul.

Lil Tay menerusi satu kenyataan yang disiarkan TMZ menjelaskan dia dan abangnya masih hidup.

“Saya mahu menjelaskan bahawa saya dan abang berada dalam keadaan selamat dan masih hidup.

“Tapi saya sangat patah hati dan tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan keadaan ini kerana telah menerima terlalu banyak respons yang sedih selepas mendengar berita saya telah meninggal dunia.

“Ini adalah 24 jam yang sangat trauma,” kata Lil Tay dalam kenyataan tersebut.

Dia yang menjadi sensasi internet sejak usia 9 tahun kemudian mendakwa akaun media sosialnya telah digodam sekaligus pihak tidak bertanggungjawab menyebarkan berita palsu tentang kematiannya.

“Akaun Instagram saya telah digodam oleh pihak ketiga yang kemudian menyebarkan berita palsu mengenai kematian saya.

“Bukan hanya kematian itu fakta palsu tetapi mereka juga salah terhadap nama betul saya. Nama betul saya adalah Tay Tian bukannya Claire Hope,” dakwa Lil Tay yang berterima kasih kepada Meta kerana berjaya mengembalikan akaun miliknya.

Namun banyak pihak yang meragui berita ‘hidup mati’ Lil Tay. Ada yang berpendapat Lil Tay dan pihak pengurusannya sedang melakukan publisiti murahan dengan menguji sikap peminat dan masyarakat terhadap kewujudannya.

Ada juga yang berasa Lil Tay mungkin akan muncul dengan projek baharu dan berita kematiannya hanya satu eksperimen.

Hal itu kerana Lil Tay yang mengaku sedar Instagramnya digodam mengambil tempoh 24 jam untuk menjelaskan keadaan, sedangkan dia boleh menjernihkan berita kematiannya dengan lebih pantas.

Untuk rekod, gadis tersebut diketahui berdepan banyak masalah termasuk menjadi rebutan hak penjagaan selepas bapa, Christopher Hope dan ibunya, Angela Tian berpisah pada tahun 2018.