Ella sememangnya bintang berbakat besar yang tiada pengganti. Mula menjejak kaki dalam industri muzik tanah air pada sekitar tahun 1983, nama Ella kian menyinar dan masih teguh sehingga kini dengan memegang predikat Ratu Rock Negara.

Memegang profil sebagai penggiat seni yang dihormati, bakat dan hasil kerja Ella amatlah wajar untuk terus dihargai dari zaman ke zaman.

#ListenToAided hari ini mengajak anda imbas kembali lima lagu Ratu Rock ini untuk dibuat hiburan bersama.

Retak



Saya masih ingat lagu ini amat popular ketika saya masih bersekolah rendah. Bukan sahaja Retak, malah lagu-lagu Ella yang lain juga malar segar dan masih diminati sehingga kini.

Retak merupakan hasil ciptaan Amin Abdullah dan dimuatkan dalam album Ella berjudul Ilham Bicara pada tahun 2001.

Sembilu



Lagu yang ditulis Saari Amri ini mengisahkan seorang kekasih yang tidak menghargai teman wanitanya. Sedangkan wanita itu selalu setia dan menyayangi teman lelakinya itu.

Lagu ini dilancarkan pada tahun 1992, sehingga kini, tontonan muzik videonya di saluran YouTube UniversalMYVEVO mencecah lebih lima juta.

Sepi Sekuntum Mawar Merah


Lagu ini tidak kurang juga hebatnya. Sepi Sekuntum Mawar Merah ditulis oleh Lukhman S dan digubah oleh Fauzi Marzuki.

Lagu yang turut menjadi pilihan ramai ketika di bilik karaoke ini dimuatkan dalam album Ella 100% Remix yang dilancarkan pada tahun 2006 bersama lagu-lagu hitnya yang lain.

Kesal



Juga dimuatkan dalam album yang sama seperti Sepi Sekuntum Mawar Merah, Kesal mendapat khidmat Roma Gia selaku penulis lirik dan komposer.

Lirik lagu ini menyampaikan mesej tentang rasa ingin memutuskan hubungan percintaan kerana ia didapati lebih baik daripada terus terseksa perasaan.

Penceritaan Kesal disampaikan dalam melodi rock dan rancak yang semestinya masih tidak lapuk sehingga kini.

Mendung Tak Bererti Hujan


Well, I'm saving the best for last! Ini merupakan salah satu lagu Ella yang paling saya minati!

Lagu ini dirakam di Jakarta, Indonesia dan menyaksikan Ella berduet dengan penyanyi terkenal negara jiran itu, Allahyarham Deddy Dores.

Menariknya, Mendung Tak Bererti Hujan ini bukan sahaja dinyanyikan oleh Deddy, malah turut ditulis dan digubah olehnya sendiri.

Lagu ini juga dimuatkan dalam album yang dipasarkan di Indonesia menggunakan judul sama, Mendung Tak Bererti Hujan pada tahun 1991.

Demikianlah lima lagu nyanyian Ella yang evergreen dan sentiasa diminati ramai.

Semestinya banyak lagi lagu-lagu Ratu Rock ini yang hebat dan bergantung kepada minat masing-masing.

Semoga kita berkesempatan untuk 'bertemu' dalam #ListenToAided minggu hadapan!