Seorang selebriti TikTok Islam menjadi buat mulut dan dikecam teruk kerana mempamerkan konten dirinya tidak segan memakan kulit babi di sebuah restoran.

Selebriti TikTok tersebut, Lina Mukerji yang menggunakan akaun @lilumukerji dilihat telah memesan nasi dengan lauk daging dan kulit babi goreng. Lina diketahui memang sedar tentang tindakannya memesan makanan haram tersebut.

Perempuan asal Indonesia itu juga mengaku keluarganya pasti akan sangat marah kerana perbuatan biadab yang dilakukan.

Namun, tanpa rasa bersalah dia mengatakan dirinya telah melanggar rukun iman kerana membenarkan dirinya merasa kulit babi.

"Jadi hari ini rukun iman saya sudah langgar rukun iman. Sudah pasti pengenalan diri dalam keluarga saya dicabut.

“ Tapi saya cuma curiga karena di TikTok banyak sangat kriuknya (rasa ranggup),”kata Lina.

Dia juga dilihat menulis: “Tapi kenapa memakan kulit babi yang ranggup punya satu perasaan yang berbeza. Semalam saya makan daging rasanya sangat biasa.”

Tindakan yang dilakukan Lina kemudian menerima banyak komen dan kritikan yang disifatkan sangat tidak sensitif, merendahkan agama dan biadab.

Dalam Islam, sudah jelas hukum bahawa makan babi bagi muslim adalah haram.

Larangan tersebut banyak disebutkan di dalam Al-Qur'an, salah satunya surah Al-Nahl Ayat 115, yang ertinya:

"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan atasmu bangkai, darah, daging babi dan hewan yang disembelih dengan menyebut nama selain Allah, tetapi barangsiapa terpaksa memakannya bukan karena keinginannya dan tidak pula melampaui batas, maka sungguh Allah maha pengampun, maha penyayang.”