Covid-19

#MYHero: Hebatnya! Inspirasi Dari Korea, Pasukan Ini Bina Pod Tekanan Bantu Fontliners COVID-19

Mya Amri
11/04/2020
13:55 MYT
Beberapa minggu lalu, kita sering melihat rakyat Malaysia juga membantu petugas barisan hadapan memerangi wabak COVID-19.
Kami telah melihat industri percetakan 3D membantu melakukan topeng pelindung muka dan ada juga rakyat Malaysia yang mencipta untuk mencipta mesin pembasmian mudah alih mudah alih.
Terbaru, sekumpulan rakyat Malaysia telah membina pod tekanan sementara untuk membantu petugas barisan hadapan memerangi COVID-19.
Menurut Mashable South East Asia, inisiatif ini dilakukan oleh dua pakar kesihatan dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (UMMC), Dr Tan Guo Jeng dan Dr Khairul Azri Sabri.
Mereka telah bertemu dengan pembina prob dari Macam Yes Studio, Brian Lee, untuk membina prototaip berkenaan.
Lee dan pasukannya termasuklah Pengarah Eksekutif pembuatan papan tanda dan syarikat penerbitan papan Vortex Media mengambil inspirasi tersebut dari negara Korea Selatan dengan stesen ujian COVID-19 yang menyerupai pondok telefon.
"Frontliners bukan mesin. Mereka mempunyai keluarga, mereka juga mempunyai kawan dan berdepan dengan kehilangan seperti kita.
“Oleh itu, kami memutuskan untuk membantu mereka dengan memulakan 'Prototaip Projek Cov-shielding 1' dan mewujudkan pod tekanan negatif seperti ruang pengasingan dengan bantuan beberapa pakar dan doktor.
“Booth ini menjimatkan masa, pakaian perlindungab peribadi (PPE) dan mengurangkan risiko pendedahan kepada kakitangan perubatan barisan hadapan jadi doktor UMMC telah menghubungi dan memberi kami beberapa input mengenai reka bentuk juga," kata Lim.
Menurut Lim, pod tekanan dibuat daripada akrilik dan aluminium.
Bagaimanapun Lim berkata, mereka masih memerlukan sedikit bantuan untuk menghasilkan pod tekanan berkenaan.
Pasukan ini memerlukan bekalan mekanikal seperti kipas ekzos industri, sarung tangan tahan biomekanik, penghawa dingin mudah alih dan penapis HEPA.
Dalam pada itu, beliau juga telah menubuhkan sebuah kumpulan Facebook untuk berkongsi idea dengan orang ramai bagu membantu petugas barisan hadapan.
Jadi sekiranya anda mempunyai idea atau ingin membantu, anda boleh berhubung di sini.
Buat masa ini, Lim dan pasukannya sedang berusaha membina projek Prototaip 2.
Kami mengucapkan selamat maju jaya kepada hero-hero Malaysia!
Buat pembaca Gempak, anda juga boleh jadi hero!
Pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

COVID-19: Tiada Lagi Kuarantin Di Rumah Mulai 15 Julai

gempak
05/07/2024
18:40 MYT
Individu positif Covid-19 tidak lagi dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian (HSO) atau kuarantin di rumah dan tidak perlu melaporkan status positif ujian kendiri dalam aplikasi MySejahtera berkuat kuasa 15 Julai ini.
Hiburan

Rezeki Berlakon Datang Gara-Gara COVID-19, Arfie Shah Akui Masih Nervous Setiap Kali Uji Bakat Lakonan

gempak
05/07/2024
03:55 MYT
Pelakon baharu, Arfie Shah mendedahkan yang dia membina badan sebelum menjalani penggambaran bagi drama siri Astro Originals, X-Change.
Berita

AstraZeneca Tarik Balik Vaksin COVID-19 Di Seluruh Dunia

gempak
08/05/2024
04:36 MYT
Syarikat farmaseutikal global Britain-Sweden, AstraZeneca menarik balik vaksin COVID-19 di seluruh dunia, lapor Telegraph semalam.
Hiburan

"Jual Kopi Tepi Jalan, Kena Angkut Majlis Perbandaran" - Bekas Finalis Hero Remaja 2021 Farhan Nordin

gempak
13/04/2024
12:00 MYT
Finalis Hero Remaja 2021, Farhan Nordin pernah jual air kopi tepi jalan.
Hiburan

Syukur Sembuh Covid Kali Ketiga, Che Ta Belum Rancang Nak Sambung Rai Anniversary Kahwin - “Tak Ada Mood Nak Buat”

gempak
08/01/2024
07:55 MYT
Terbantut Che Ta nak sambut anniversary dengan suami.