Melakukan hubungan intim atau seks bukan sekadar melepaskan keghairahan namun di sebalik aktiviti itu, tersimpan manfaat untuk jiwa dan raga termasuk membantu berasa lebih muda.

Menerusi laporan The Sun, satu tinjauan mendedahkan, melakukan hubungan seks, sekurang-kurangnya sekali seminggu boleh membantu seseorang berasa 15 tahun lebih muda.

Tinjauan ini dijalankan ke atas 1,000 orang dewasa di England. Walaupun tidak berkaitan, penemuan ini mengukuhkan penyelidikan terdahulu yang dijalankan oleh saintis di California yang menyimpulkan bahawa seks menjadikan wanita kekal muda.

Kajian itu menjelaskan secara biologi, di mana telomer ‘ketara’ lebih lama pada wanita yang melakukan hubungan seks setiap minggu.

Telomeres berfungsi untuk mengekalkan DNA dalam bentuk asal dan menghentikan perubahan kromosom yang berlaku dengan usia. Telomeres pendek bermakna jangka hayat yang lebih pendek.

Faktor lain yang membuatkan anda berasa muda

Satu tinjauan yang dijalankan oleh sokongan ortopedik fim Neo G juga mendapati bahawa membelai haiwan, pergi bercuti, berjumpa kawan dan menghabiskan masa bersendirian dengan pasangan juga membuatkan seseorang itu berasa lebih muda.

Orang yang mempunyai gaya hidup paling aktif juga berasa 12 tahun lebih muda daripada mereka yang kurang aktif.

Sumber - Kompas.com