Sukan

Olimpik Paris 2024: MOM Pilih Rekaan Baharu Pakaian Kontinjen, Tampilkan Corak Belang Harimau Lebih Garang

Gempak
02/07/2024
06:03 MYT
Majlis Olimpik Malaysia (MOM) memilih rekaan baharu yang menampilkan corak belang Harimau 'lebih garang' untuk pakaian rasmi kontinjen negara ke Sukan Olimpik Paris 2024.

Corak Baharu lebih menonjol

Presiden MOM, Tan Sri Mohamad Norza Zakaria dalam kenyataan hari ini berkata, perubahan tersebut dilakukan susulan maklum balas bercampur baur terhadap reka bentuk dan motif sebelum ini yang dilihat tidak menyerlah.
Mohamad Norza memaklumkan, corak baharu yang dipilih berlatarbelakangkan warna hitam dengan belang Harimau berwarna kuning lebih jelas dan besar pada sebelah hadapan dan belakang jaket.
Beliau berkata, rekaan kali ini turut menonjolkan logo MOM dengan Jalur Gemilang dalam warna asli, berbanding logo MOM berwarna emas yang dipaparkan pada corak terdahulu.

"MOM berasakan bahawa reka corak baharu ini melambangkan semangat Harimau yang sudah menjadi identiti Kontinjen Malaysia sejak kali pertama ia diperkenalkan pada Temasya Sukan Asia Tenggara atau Sukan SEA di Manila pada 2005.

"Adalah menjadi harapan MOM mewakili pemegang taruh termasuk Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Majlis Sukan Negara (MSN) dan Institut Sukan Negara (ISN) agar semangat Harimau menjadi inspirasi untuk atlet negara 'mengaum' di kota Paris nanti," katanya.

Lambang keperkasaan, ketangkasan dan keberanian

Mohamad Norza berkata, corak dan motif lebih terang itu diharapkan bukan sahaja menonjolkan identiti dan keseragaman kontinjen, malah yang lebih penting melambangkan keperkasaan, ketangkasan dan keberanian atlet untuk berjuang atas nama negara.
Sementara itu, bagi rekaan kemeja-T berkolar berwarna emas, beliau berkata, MOM masih mengekalkan corak dan motif sama tetapi dengan lakaran logo MOM dengan warna Jalur Gemilang sebagai tanda menghormati bendera negara.
Beliau turut memaklumkan, penaja pakaian rasmi kontinjen, Yonex Sunrise Malaysia telah memberi keizinan khas kepada badan induk itu untuk mencetak dan mengeluarkan jaket dengan fabrik daripada pengilang berbeza disebabkan faktor masa.
"Disebabkan faktor masa, MOM mendapat kebenaran daripada pihak penaja Yonex SunriseMalaysia agar logo Yonex atau YY tidak dipaparkan pada kedua-dua jaket dan kemeja-T.
"Ini adalah kerana proses untuk Yonex Sunrise Malaysia mencetak dan menyediakan pakaian rasmi ini memerlukan proses perjanjian dengan pengilang sebagai prosedur operasi standard (SOP) jenama itu," katanya.

BERITA TRENDING: Diberi Penghormatan Sebagai Pembawa Jalur Gemilang Di Olimpik Paris 2024, Ini Perkara Menarik Tentang Bertrand & Nur Shazrin

BERITA TRENDING: Isu Baju Olimpik, MY Creative Moments Mohon Maaf Kelemahan Pelancaran Pakaian Rasmi Kontinjen Negara

BERITA TRENDING: Nama Dicadang Netizen Sebagai Model Busana Olimpik Gantikan Patung, Ini Respons Sharul Aimy

BERITA TRENDING: Akur ‘Permintaan’ Netizen, MOM Tambah Baik Reka Bentuk Pakaian Rasmi Kontijen Negara Sempena Sukan Olimpik Paris 2024

BERITA TRENDING:Bekas Gimnas Negara ‘Kecewa’ Dengan Kenyataan Hamidin - “Kalau Dia Tahu…”

​BERITA TRENDING:Pakaian Rasmi Sukan Olimpik 2024 Dikritik, Hamidin: “Jika Warna Cantik Tak Dapat Emas, Tak Guna…”

Presiden MOM itu mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak Yonex Sunrise Malaysia yang sudah 10 tahun menjadi penaja pakaian rasmi kontinjen negara terutamanya atas kesediaan mereka membenarkan penghasilan pakaian rasmi baharu menggunakan fabrik dan reka corak berbeza.
Beliau berkata, seramai 26 atlet yang mewakili negara perlu mempamerkan semangat juang tinggi dan kental bersesuaian dengan ciri-ciri dan motif belang Harimau yang ditonjolkan.
Menurut kenyataan itu, MOM juga menghargai kesediaan Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh yang menghormati kedudukan badan induk itu sebagai badan payung Persatuan Sukan Kebangsaan yang bebas dan diiktiraf oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) sebagai Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (NOC) sejak 1954.
Beliau turut berharap agar seluruh rakyat Malaysia menghulurkan sokongan tidak berbelah bahagi kepada semua anggota kontinjen Malaysia di Sukan Olimpik Paris 2024 yang membuka tirai 26 Julai ini hingga 11 Ogos.
Sumber: AWANI menerusi BERNAMA
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Sukan

Kontinjen Malaysia Bakal Sarung Rekaan Rizman Ruzaini Di Pembukaan Olimpik Paris 2024

gempak
04/07/2024
07:44 MYT
Kontinjen negara akan menyarung pakaian berinspirasikan baju Melayu yang dihasilkan pereka fesyen terkenal tanah air, Rizman Ruzaini pada perarakan majlis Perasmian Olimpik Paris yang dijadual 26 Julai ini.
Hiburan

BTS Jin Jadi Pembawa Obor Wakili Korea Selatan Di Olimpik 2024

gempak
02/07/2024
13:23 MYT
Populariti Jin BTS bukan hanya untuk industri hiburan K Pop tetapi juga digunakan dengan baik oleh Korea Selatan apabila dilaporkan bakal menjadi pembawa obor di temasya Olimpik 2024.
Sukan

Diberi Penghormatan Sebagai Pembawa Jalur Gemilang Di Olimpik Paris 2024, Ini Perkara Menarik Tentang Bertrand & Nur Shazrin

gempak
02/07/2024
02:50 MYT
Penerjun negara, Bertrand Rhodict Lises dan atlet pelayaran, Nur Shazrin Mohamad Latif diberi penghormatan sebagai pembawa bendera Malaysia pada Sukan Olimpik Paris 2024 bermula 26 Julai hingga 11 Ogos ini.
Berita

Akur ‘Permintaan’ Netizen, MOM Tambah Baik Reka Bentuk Pakaian Rasmi Kontijen Negara Sempena Sukan Olimpik Paris 2024

gempak
28/06/2024
07:34 MYT
Majlis Olimpik Malaysia (MOM) akan menambah baik reka bentuk sedia ada bagi melambangkan motif harimau pada jaket rasmi kontinjen negara ke Sukan Olimpik Paris 2024 manakala logo MOM dan Jalur Gemilang kembali kepada warna asal.
Sukan

Isu Baju Olimpik, MY Creative Moments Mohon Maaf Kelemahan Pelancaran Pakaian Rasmi Kontinjen Negara

gempak
28/06/2024
03:14 MYT
Penganjur sambutan Hari Olimpik Sedunia 2024, MY Creative Moments tampil memohon maaf atas sebarang kekeliruan yang timbul pada majlis pelancaran pakaian rasmi kontinjen negara ke Sukan Olimpik Paris 2024 di sebuah pusat beli-belah di sini, Ahad lepas.