Semalam, dunia telah dikejutkan dengan berita pelakon Taiwan-Canada Godfrey Gao yang meninggal dunia sewaktu menjalani penggambaran program realiti televisyen, Chase Me di China Timur awal pagi Rabu.

Kejadian tersebut berlaku ketika aktor itu sedang berlari sebelum berhenti separuh jalan dan menjerit ‘saya tak boleh lakukannya”.

Sebaik sahaja melaungkan ayat tersebut, aktor itu terus rebah dan tidak sedarkan diri.

Pada mulanya warga kerja program tersebut menyangka situasi itu adalah sebahagian daripada penggambaran namun tidak lama selepas itu mereka menyedari ada sesuatu yang tidak kena dan mengarahkan pasukan medik bergegas ke tempat kejadian.

Ada laporan mengatakan jantung pelakon itu telah berhenti namun kembali berdegup beberapa minit kemudian dan dikejarkan ke hospital. Namun usaha untuk menyelamatkan Godfrey gagal selepas tiga jam.

Godfrey disifatkan sebagai seorang yang sering menitik beratkan tentang penjagaan kesihatan selain menyukai aktiviti kecergasan seperti sukan.

BACA: Rebah Ketika Jalani Penggambaran, Pelakon Kacak Godfrey Gao Disahkan Meninggal Dunia

Bagaimanapun pengerusi Jabatan Perubatan Kecemasan di Hospital Universiti Nasional Taiwan, Fang Cheng-Chung, membuat berpendapat bahawa kematian mengejut yang dialami oleh Godfrey berkemungkinan disebabkan oleh kerja keras dan tidur lambat.

Cheng-Chung mengatakan kerja keras dan tidur yang lambat boleh menyebabkan banyak tekanan kepada badan dan membawa kepada peningkatan hormon tekanan yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi serta gangguan pada jantung.

Faktor itu kemudiannya ditambah pula dengan kekurangan tidur sepanjang tempoh beberapa minggu atau bulan boleh menyebabkan berlakunya gangguan pada kardiovaskular walaupun sering melakukan senaman atau diet seimbang.

Terdahulu, pelakon kelahiran Taipei, Taiwan ini mempunyai ibu yang berasal daripada Malaysia dan bapa berasal Taiwan.

Pelakon kacak itu juga banyak menghabiskan masa kecilnya di Vancouver, British Columbia, sebelum kembali ke Taiwan pada tahun 2004 untuk bekerja sebagai model dan pelakon.

Sumber: World of Buzz, Oriental Daily, BBC