Pelajar yang didapati positif COVID-19 sewaktu sepanjang perjalanan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak perlu khuatir jika tidak dapat menduduki peperiksaan.

Menteri Kanan Pendidikan Datuk Mohd Radzi Mohd Jidin berkata, sekiranya ada pelajar yang didapati positif, mereka boleh dikecualikan dari menghadiri peperiksaan melalui tiga cara - deklarasi bertulis; pengesahan Pengetua; atau bukti paparan dari MySejahtera.

Jelasnya lagi, mereka yang tidak dapat menghadiri peperiksaan boleh mengambil semula kertas tersebut pada sidang kedua SPM, iaitu pada bulan April.

“Kalau calon positif, tak perlu risau. Bila mereka positif, ia perlu disahkan pengetua, atau ada deklarasi, atau bukti MySejahtera. Maka mereka boleh duduki peperiksaan dalam sidang kedua pada bulan April nanti.

“Calon kontak rapat pun begitu. Ada deklarasi, ada maklumat MySejahtera, itu akan dimaklumkan kepada pihak sekolah.

“Kita ingin pastikan anak-anak kita yang positif tak risau, mereka tak dapat hadir ke pusat peperiksaan, tapi dengan tiga kaedah tadi, mereka akan menduduki peperiksaan dalam sidang kedua bulan April,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian selepas selesai meninjau perjalanan hari pertama Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kota Masai 2, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd Radzi berkata, terdapat 407,097 calon peperiksaan SPM di hampir 3,000 pusat peperiksaan di seluruh negara.

Beliau berkata, proses itu dilaksanakan hampir 55,000 petugas peperiksaan, manakala pemeriksaan kertas akan diuruskan oleh 21,000 guru.

“Jadi perjalanan SPM seperti mana kita lihat pagi ini merupakan proses yang amat besar, menyeluruh. Hampir semua kelas digunakan. Kita akan terus meninjau keadaan bagi memastikan perjalanan SPM ini dapat terus berlangsung dengan teratur dan selamat,” katanya lagi.

Mengulas mengenai beberapa pusat peperiksaan yang terpaksa ditutup di negeri-negeri yang terjejas dengan banjir, khususnya di Kelantan, Mohd Radzi berkata, pusat peperiksaan alternatif tidak dapat disediakan kerana faktor banjir.

Namun, katanya lagi, murid-murid yang terjejas boleh mengambil peperiksaan pada sidang kedua SPM, iaitu pada bulan April nanti.

Sumber: Awani