,
Berita

Pempengaruh Ms Pui Yi Menang Saman Penghakiman Ingkar RM4.3 Juta

Gempak
29/07/2024
06:51 MYT
Pengaruh media sosial, Siew Pui Yi memperoleh kemenangan terhadap bekas rakan perniagaannya Lai Kai Jian.
Mahkamah Tinggi memerintahkan Kai Jian membayar RM4.3 juta Pui Yi kerana gagal hadir ke mahkamah.
Mahkamah Tinggi menyampaikan penghakiman ingkarnya pada 26 Julai, memberikan Pui Yi RM4.3 juta yang didakwanya diperoleh secara curang oleh Kai Jian, juga dikenali sebagai Mentos, dengan alasan untuk menjelaskan tunggakan cukainya.
Dalam samannya yang difailkan awal tahun ini, Pui Yi menuduh Kai Jian melarikan diri dengan dana yang dia sediakan untuk membayar yuran cukainya kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Menurut Pui Yi, disebabkan tunggakan cukai yang belum dibayar, beliau telah terlepas empat acara di Australia kerana larangan perjalanan LHDN.
“Agak menjengkelkan kerana saya tidak dapat melancong ke luar negara selama tiga bulan. Nasib baik hal ini telah diselesaikan,” ujarnya.
Dalam sidang media hari ini, peguamnya K Mahendran berkata syarat penyelesaian itu masih tersembunyi atas nasihat LHDN.
Menurutnya, lokasi Kai Jian masih belum dapat ditentukan kerana tiada perkembangan lagi dalam kes penipuan yang difailkan dengan polis George Town.
Mahendran berkata keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada Pui Yi memberikannya jumlah penuh yang dituntut, termasuk faedah dan kos guaman.
Jelasnya lagi saman itu disampaikan kepada alamat terakhir Kai Jian yang diketahui di Lembah Klang, dan diiklankan di akhbar utama.
Pui Yi sebelum ini mendakwa dia telah memberikan Kai Jian wang itu dalam beberapa ansuran, mengharapkan dia berhubung dengan ejen cukai untuk menjelaskan tunggakannya.
Menurut pemfailan mahkamah, pengalaman pahit itu bermula apabila dia ditahan di KLIA pada 30 Dis 2023 selepas disenaraihitamkan oleh LHDN kerana tidak membayar cukai.
Dia mendakwa kejadian itu telah mencemarkan nama baiknya sebagai personaliti dan penghibur media sosial terkemuka, baik di dalam negara mahupun di peringkat antarabangsa.
Pasukan undang-undang Pui Yi merayu bahawa Kai Jian telah merancang satu skim penipuan, mengarahkannya untuk berdiam diri semasa mesyuarat Zoom dengan seorang ejen cukai yang dikatakan bernama Jack dan beberapa pegawai LHDN.
Walaupun pembayaran ini, Pui Yi mendapati bahawa hutang cukainya masih belum dibayar.
Penghakiman ini melegakan Pui Yi, yang tertipu dan dibebani kewangan oleh individu yang dipercayainya, kata Mahendran.
Sumber: Free Malaysia Today
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

7 Tahun Kahwin, Fazura Fail Cerai Terhadap Fattah Amin

gempak
13/09/2024
04:38 MYT
Aktres dan usahawan Nur Fazura Sharifuddin dilaporkan telah memfailkan permohonan cerai terhadap suami, pelakon Fattah Amin, pagi tadi selepas tujuh tahun berkahwin.
Berita

Kematian Al Fateh: Pengasuh Menangis Teresak-Esak Di Kandang Tertuduh

gempak
13/09/2024
04:24 MYT
Seorang wanita yang didakwa membunuh bayi lapan bulan Muhamad Al Fateh Amri Mohd Fikry Amri di sebuah taman asuhan kanak-kanak (taska) di Taman Kelemak Utama minggu lalu, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Alor Gajah hari ini.
Berita

Rogol Anak Hingga Bersalin, Buruh Dipenjara 72 Tahun, 60 Sebatan

gempak
12/09/2024
21:55 MYT
Seorang buruh dihukum penjara 72 tahun dan 60 sebatan oleh Mahkamah Sesyen  setelah mengaku bersalah merogol anak kandungnya sehingga melahirkan anak, tahun lepas.
Hiburan

“Tak Halang Untuk Dia Jadi Content Creator Tapi…’ - Dr. Say Izinkan Anak Jadi Pencipta Kandungan Namun Bersyarat

gempak
12/09/2024
08:55 MYT
Sebagai ibu bapa, meskipun memberi kebebasan memilih dia mahu anaknya untuk melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi.
Berita

Jumpa Pistol, Dadah: Yusoff Rawther Dibawa Ke Mahkamah

gempak
12/09/2024
04:25 MYT
Bekas pembantu penyelidik Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Muhammed Yusoff Rawther dibawa ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada Khamis, selepas polis menemui dua pistol dan dadah dalam kenderaan dinaikinya.