,
Viral

Pengasuh ‘Gila’, Campur Pil Terlarang Dalam Susu Agar Bayi Kuat Makan

Maliah Surip
14/10/2024
21:22 MYT
Manusia makin hari makin di luar kewarasan. Seperti perbuatan kejam dan kurang siuman seorang pengasuh terhadap bayi di bawah jagaannya terbongkar baru-baru ini.
Menerusi perkongsian seorang ibu di Surabaya, Indonesia, dia terkejut kerana bayinya telah jatuh sakit disebabkan memakan ubat steroid dari jenis deksametason dan pronicy tanpa pengetahuannya.
Dekasametason adalah ubat yang digunakan untuk meredakan radang sementara pronicy selalu digunakan untuk menghentikan alergi.
Namun kedua-dua ubat tersebut telah dicampurkan ke dalam susu oleh pengasuh supaya bayi yang dijaganya mempunyai selera makan kuat!
Malah tindakan kejam itu telah dilakukan sejak setahun lalu.
"Ini deksametason dan pronicy, ubat terlarang untuk kalangan dewasa, apa jadinya jika diberikan kalau diminumkan ke baby," kata Linggra melalui laman Instagram-nya, @linggra.k seperti dilaporkan Detik.com.
Dalam perkongsian sama, Linggra memperlihatkan dua jenis pil berwarna biru dan oren dalam sebuah botol.
Terdahulu, Linggra pertama kali sedar perbuatan terkutuk pengasuh sewaktu menemukan gelas anaknya berisi serbuk pada Ogos 2024. Curiga dengan serbuk itu, dia mengeledah laci milik pengasuh dan menemukan dua jenis pil tersebut.
Tanpa membuang masa dia membawa anaknya bertemu doktor dan disahkan mengalami penambahan berat badan dan bengkak muka disebabkan telah mengambil ubat jenis steroid dalam satu tempoh yang lama.
Menurutnya dia tidak pernah terfikir melihat selera makan anaknya yang bagus dengan badan ‘semangat’ bukan terjadi secara semula jadi tetapi telah dikhianati oleh pengasuh yang menjaganya selama ini.
“Sebagai ibu kita gembira lihat anak kuat makan tanpa menyedari dia ‘gemuk’ kerana diberi ubat,” tulisnya lagi.
Pada masa sama, pengasuh yang melakukan khianat terhadap anaknya telah ditangkap polis.
Menurut wanita itu dia mendedahkan kejadian tersebut untuk memberi kesedaran dan keadilan kepada para ibu bapa yang anak mereka pernah disakiti.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Viral

Jofliam Tegur Cik Epal, Minta Jaga Maruah Ketika Tempoh Iddah - "Sejak Cerai, Tinggalkan Anak, Tak Tahu Pergi Mana"

gempak
14/10/2024
04:30 MYT
Pempengaruh dan usahawan, Jofliam tampil menegur tindakan bekas isterinya, Cik Epal agar menghormati tempoh iddah.
Viral

Alice Chang Sorok Identiti, Cuba Nasib Kerja Di Kedai Aiskrim Lepas Dipecat Cium Doh Roti

gempak
14/10/2024
01:55 MYT
Nama Alice Chang kembali menjadi sebutan apabila dia tidak berputus asa untuk mencuba nasib menjadi pekerjaan baharu di sekitar ibu kota Kuala Lumpur.
Viral

Hilang 20 Tahun, Tangan & Kepala Ditemui Beku Dalam Peti Sejuk

gempak
13/10/2024
13:22 MYT
Penemuan tangan dan kepala di dalam ruangan beku peti sejuk di sebuah kediaman di Colorado, Amerika Syarikat merungkai misteri kehilangan seorang gadis 20 tahun lalu.
Viral

Suami Wanita Langgar Pelajar UiTM Dungun Mohon Maaf - "Saya Menangis, Sangat Sedih"

gempak
13/10/2024
11:42 MYT
"Saya menangis dan sangat sedih melihat kemalangan itu. Saya mewakili isteri ingin memohon maaf dari hujung rambut hingga ke hujung kaki kepada semua ahli keluarga pelajar terbabit," kata Azhar Ahmad, 53.
Hiburan

Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Dapat Sambutan Hebat Dari Indonesia - "Pemainnya Fresh, Musiknya Keren"

gempak
13/10/2024
08:59 MYT
Selepas enam episod bersiaran di saluran Astro Ria, platform Astro Go dan sooka, drama adaptasi Jepun, Kelas Tahanan Cikgu Hiragi turut menambat hati penonton dari negara jiran, Indonesia.
BorakSeeni