Peniaga burger maut selepas gerainya dirempuh sebuah Toyota Hilux dalam kejadian di Kilometer 342 Jalan Kuala Lumpur-Kota Bahru berhampiran simpang Sungai Pasu, Raub, Pahang malam Rabu.

Kemalangan yang membabitkan lima kenderaan pada jam 11 malam itu turut mengakibatkan sembilan pelanggan termasuk isteri dan bayi peniaga burger yang berusia lapan bulan cedera.

Ketua Polis Daerah Raub Superintendan Mohd Shahril Abdul Rahman berkata, mangsa, Mohamad Ariff Anuar Khan, 32, maut di lokasi kejadian akibat parah di kepala manakala sembilan mangsa lain cedera.

"Siasatan awal mendapati kemalangan berlaku akibat Toyota Hilux yang dipandu dari arah bandar Raub menghala ke Kuala Lipis hilang kawalan lalu terbabas ke laluan bertentangan.

"Keadaan itu menyebabkan ia merempuh gerai burger, pelanggan serta empat kenderaan yang diparkir di bahu jalan berhampiran gerai berkenaan," katanya.

Tambah Beliau, pemandu serta penumpang Toyota Hilux tidak mengalami kecederaan dan mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik Hospital Raub untuk bedah siasat.

"Mangsa lain yang ada di antara mengalami kecederaan parah dan ringan turut dibawa ke Hospital Raub untuk rawatan lanjut," katanya.

Menurutnya, pemandu serta penumpang Toyota Hilux ditahan di lokap Balai Polis Raub untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333 & 334) pindaan 2020.

Sumber – Harian Metro