Penyanyi Rihanna diumumkan majalah Forbes sebagai wanita terkaya self made di Amerika Syarikat (US) dengan kekayaan bersih menjangkau sebanyak RM2.4 bilion.

Kategori self made adalah label yang diberikan kepada figura yang memiliki kekayaan atau aset melalui hasil usaha mereka sendiri, bukan didapatkan daripada warisan keluarga.

Menurut laporan Yahoo, penyanyi kelahiran Barbados itu duduk di tangga ke 33 individu terkaya self made US. Aset sebanyak RM2.4 bilion tersebut adalah keuntungan bersih yang diperolehi Rihanna dari karya muzik dan jenama kosmetik Fenty Beauty, yang dia miliki bersama label mewah LVMH.

Tidak hanya itu, penyanyi R&B tersebut juga memiliki bisnes lain salah satunya adalah jenama Savage X Fenty yang memproduksi pakaian dalam dengan TechStyle Fashion Group sebagai pelabur mereka.

Selain Rihanna, dalam daftar yang dirilis Forbes, ada beberapa nama selebriti lain yang dinilai kaya termasuk Madonna, Beyonce dan Celine Dion serta Lady Gaga.

Sementara itu sejak pandemik Covid 19 melanda dunia, Rihanna juga terlibat dalam beberapa projek mengumpul dana dan menderma . Dia bahkan telah menderma sekitar RM33 juta kepada yang memerlukan.

Kredit Foto: Stail Caster