Penyanyi Maher Zain memang terkenal dengan lagu lagu bersifat kerohanian termasuk Ya Nabi Salam Alayka yang telah mengharumkan namanya di seluruh dunia.

Mengambil berkat sempena bulan Ramadan, penyanyi yang berdarah Labenon Sweden ini menyapa penggemarnya dengan buah tangan baharu.

Dia merilis sebuah album mini yang diberi nama Nour Ala Nour dengan enam lagu. Menariknya, Maher Zain melantunkan semula lagu popular milik pemuzik Mesir yang cukup terkenal sekitar tahun 1943 dulu, Abdel-Mottaleb berjudul Ramadan Gana.

Lagu Ramadan Gana kemudian diberi nafas baharu dan dinyanyikan oleh Maher Zain yang mengaku telah memiliki demo lagu tersebut sekian lama.

“Saya sudah lama memiliki lagu-lagu ini dalam bentuk demo, dan menunggu waktu yang tepat untuk berkongsi kepada dunia.

"Saya fikir bulan Ramadan adalah kesempatan yang ideal untuk melakukannya, mengingat sifat dari lagu-lagu ini, pesannya yang memberi kesan kepada kita,” kata Maher Zain dalam kenyataan akhbar dari pihak Universal Music Indonesia.

Lebih unik, Maher Zain yang sudah merilis Ramadan Gana pada awal April lalu mengambil pendekatan dengan 'melepaskan' single miliknya pada Jumaat setiap minggu di platform streaming dan YouTube.

Malah, lagu terakhir yang dirilis akan diperkenalkan pada Jumaat terakhir di bulan Ramadan yang juga sehari sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri pada 12 Mei mendatang.

“Dalam album ini, anda akan mendengarkan berbagai lagu yang mengangkat tema spiritual.

"Saya mahu membawa pendengar bersama melalui perjalanan yang saya sendiri telah mulai lebih dari 10 tahun yang lalu. Dan bulan Ramadan yang penuh suci ini saya pilih sesuai dengan perjalanan batin saya selama ini," jelas Maher Zain lagi.