Primadona filem Melayu, Erra Fazira meluahkan pandangan berkenaan dengan isu bekas Miss Universe Malaysia 2017, Samantha Katie James yang telah mencetus kemarahan umum apabila mengeluarkan kenyataan berunsur racist terhadap orang berkulit gelap.

Ketika dihubungi Gempak, Erra menyatakan kemelut yang menimpa Samantha ini menjadi pengajaran kepada semua orang.



"Saya percaya dia tahu dan sedar akan tanggungjawab yang dipikul setelah memilih untuk menjadi duta kecil negara di mata dunia.

"Ini satu pengajaran yang sangat besar bagi individu tersebut dan juga kepada bakal-bakal duta kecil yang akan datang," katanya menerusi kiriman Whatsapp hari ini.



Tambah pengacara program Mingguan Wanita ini berkata seorang ratu cantik seharusnya menjalankan tanggungjawab itu sebaik mungkin memandangkan dia adalah seorang tokoh masyarakat (public figure).

"Jika berminat dan diri sendiri memilih untuk menjadi Miss Universe Malaysia ada tanggungjawab besar, garis dan perlakuan yang harus kita laksanakan," katanya lagi.

Erra memulakan kerjaya profesionalnya dengan menyertai pertandingan Ratu Cantik Miss Malaysia World 1992 dan memenangi gelaran tersebut.



Terdahulu, Samantha berkongsi pendapatnya tentang isu perbezaan warna kulit dan rusuhan kaum yang sedang melanda negara Amerika Syarikat (AS).

Tambah memanaskan keadaan apabila Samantha dilihat tidak sensitif meminta orang berkulit gelap bertanggungjawab terhadap rusuhan kaum yang melanda.

BACA: “To The Black People.. Relax” - Dilabel Amal Sikap Perkauman, Ramai Mahu Gelaran Bekas Miss Universe Malaysia Dilucutkan!

BACA: "Saya Tak Rasis..Orang Salah Faham" - Samantha Tunggu Keadaan Reda, Bakal Beri Kenyataan Penuh Dalam Masa Terdekat

Disebabkan itu, Instagram (IG) juga sudah mengambil tindakan dengan membuang 'verified badge' di akaun miliknya.

BACA: Instagram Buang 'Verified Badge' Bekas Miss Universe Malaysia, Netizen Minta Samantha Tutup Akaun

Selepas dikecam teruk oleh wargamaya, Samantha membuat penjelasan menerusi laman IG miliknya

BACA: "I'm Sorry, I Know You're Hurting" - Didakwa Rasis, Ini Penjelasan Samantha Di IG... Netizen Pula Tak Henti Kecam, Tinggalkan Lebih 100,000 Komen!