Jaguh badminton para negara, Cheah Like Hou berhasrat mahu berkongsi rezeki selepas menerima ganjaran RM 1 juta, bersama insan yang memerlukan.

Like Hou berkata, itu perkara pertama yang akan dilakukan sebaik menerima ganjaran tersebut seperti dijanjikan dalam Skim Hadiah Kemenangan Sukan (SHAKAM) susulan kejayaannya memenangi pingat emas di Sukan Paralimpik Tokyo 2020, Sabtu lalu.

Pemain berusia 33 tahun itu berkata, dia memang sudah merancang untuk melakukan amal kebajikan menggunakan sebahagian daripada insentif berkenaan.

"Saya akan beri bantuan kepada mana-mana rumah kebajikan yang memerlukan menggunakan sebahagian daripada ganjaran itu.

“Ini sesuatu yang memang saya sudah lama rancang, saya percaya dalam rezeki saya, ada juga rezeki orang lain," katanya kepada BH Sukan.

Selain ganjaran RM1 juta daripada SHAKAM, Liek Hou juga akan menerima insentif tambahan sebanyak RM100,000 daripada FWD Takaful.

Liek Hou yang berasal dari Kuala Lumpur mencipta sejarah dengan menjadi pemain pertama negara memenangi emas dalam sukan itu di Paralimpik.

Dia yang beraksi bagi kategori SU5 muncul juara selepas menumbangkan pemain nombor satu dunia yang juga musuh tradisinya dari Indonesia, Dheva Anrimusthi 21-17, 21-15 pada aksi final di Stadium Kebangsaan Yoyogi.

Sumber: BHOnline
Foto: BERNAMA