,
Berita

"Saya Tidak Lagi Mewakili Ismanira" - Peguam Ibu Zayn Rayyan

Gempak
26/07/2024
01:55 MYT
Peguam, Mahmud Jumaat mengesahkan tidak lagi mewakili ibu, Zayn Rayyan Abdul Matiin, yang dituduh atas kes pengabaian terhadap kanak-kanak autistik itu di Mahkamah Sesyen pada Jumaat.

"Saya tidak lagi mewakili...

Ketika dihubungi, beliau berkata, tidak akan hadir ke mahkamah bagi prosiding hari pertama, sebutan semula kes di hadapan Hakim, Dr Syahliza Warnoh.
"Saya tidak lagi mewakili Ismanira," katanya.

Ibu Bapa Zayn Tiba Di Mahkamah

Sementara itu, Ismanira Abdul Manaf, 29, yang memakai jubah biru gelap bertudung coklat sementara suaminya Zaim Ikhwan Zahari, 29, berbaju Melayu hitam kelihatan tenang ketika hadir ke mahkamah.
Pada 13 Jun lalu, pasangan suami isteri itu, mengaku tidak bersalah atas satu pertuduhan, bersama-sama sebagai orang yang mempunyai pemeliharaan terhadap anaknya, Zayn Rayyan Abdul Matiin, 6, telah mengabaikannya dengan cara yang mungkin menyebabkan kecederaan fizikal.
Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan boleh dihukum bawah Seksyen 31(1) akta sama dibaca bersama seksyen 34 Kanun Keseksaan.
Seksyen itu memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan tidak melebihi 20 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

BERITA TRENDING:Prosiding Pertama Sebutan Kes Zayn Rayyan Hari Ini

BERITA TRENDING:Berakhir Dengan Tragis & Kekal Misteri Hingga Kini… Ini Kes Kanak-Kanak Hilang Yang Pernah Gemparkan Negara

BERITA TRENDING:#JusticeforZaynRayyan: Adik Kepada Zayn Rayyan Masih Dijaga JKM, Ibu Bapa Dibenar Melawat Namun Bersyarat

BERITA TRENDING:#JusticeforZaynRayyan: Penyebaran Gambar Kecederaan Didakwa Zayn Rayyan Disiasat Bukit Aman

Ia berserta tambahan kepada apa-apa hukuman yang dinyatakan dalam subseksyen (1), memerintahkan supaya orang yang disabitkan atas kesalahan di bawah subseksyen itu menyempurnakan bon dengan penjamin berkelakuan baik selama apa-apa tempoh dan dengan apa-apa syarat yang difikirkan patut oleh mahkamah serta melaksanakan khidmat masyarakat.
Sebelum ini, pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Ku Hayati Ku Haron manakala dua tertuduh itu diwakili peguam, Fahmi Abd Moin dan Mahmud Jumaat.
Sumber: Sinar Harian
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Berita

Tekup Bayi Dengan Bantal Sehingga Maut, Pengasuh Direman Tujuh Hari

gempak
07/09/2024
05:25 MYT
Seorang pengasuh wanita direman tujuh hari bermula hari ini selepas disyaki membunuh seorang bayi lelaki berusia lapan bulan di sebuah taman asuhan kanak-kanak (Taska) di Taman Kelemak Utama,Melaka pada Jumaat.
Berita

“Anak Saya Dibedung, Ditutup Dengan Kain…” - Bayi Lapan Bulan Mati Disumbat Botol Susu, Ditekup Bantal Oleh Pengasuh

gempak
06/09/2024
15:29 MYT
Apabila isterinya sampai di taska berkenaan, dia mendapati wajah anaknya Muhammad Al Fateh Amri sudah kebiruan selain bahagian mulutnya juga berdarah.
Hiburan

“Keluarga Rapat Pun Tak Boleh Dipercayai” - Diana Danielle Puas Hati Abang Bas Sekolah Ditangkap

gempak
06/09/2024
13:25 MYT
Diana Danielle menyatakan rasa puas hati selepas pihak polis menahan seorang pemandu bas lelaki yang memuat naik video membuat konten ‘crush’ bersama penumpangnya yang merupakan murid sekolah pada Jumaat.
Terkini

Remaja Tembak Lelaki Kerana Lambai Tangan Kepada Teman Wanitanya

gempak
03/09/2024
15:12 MYT
Dalam insiden yang berlaku kira-kira jam 12 tengah hari waktu tempatan itu menyaksikan mahasiswa yang dikenali sebagai SP, 26, ditembak suspek selepas keluar dari pejabat Bawaslu.
Hiburan

Peguam Asiah Abd Jalil Beri Pandangan Mengenai Kes Da’i Syed - “Saya Rasa Dia Memang Bernasib Malang Kerana…”

gempak
03/09/2024
01:55 MYT
Hukuman yang dikenakan kepada pendakwah bebas, Da’i Syed atas tuduhan merogol turut mendapat perhatian seorang aktivis yang juga peguam iaitu Asiah Abd Jalil.