Selepas melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di beberapa negeri, kerajaan hari ini akhirnya bersetuju untuk memperluaskannya di seluruh negara.

Perlaksanaan itu akan bermula 12 Mei ini sehingga 7 Jun depan.

Menerusi satu kenyataan dikeluarkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, keputusan itu dibuat berdasarkan trend kes harian COVID-19 yang semakin meningkat.

Menurutnya, kerajaan juga telah memutuskan untuk mengambil langkah-langkah yang lebih tegas dan ketat bagi mengekang penularan wabak COVID-19 dalam masyarakat dan menghalang kenaikan kes secara mendadak.

"Dengan jumlah kes harian melebihi 4,000 kes dan 37,396 kes aktif dengan 1,700 kes kematian dilaporkan setakat 10 Mei 2021, Malaysia sedang berhadapan dengan gelombang ketiga COVID-19 yang boleh mencetuskan suatu krisis nasional," kata Muhyiddin.

"Data dan sains terus menunjukkan bahawa aktiviti-aktiviti perhimpunan yang menyukarkan penjarakan sosial dan keberadaan orang ramai dalam ruang yang sesak menjadi punca utama penularan COVID-19.

"Rantaian jangkitan COVID-19 hanya dapat diputuskan dengan menggalakkan orang ramai duduk di rumah menerusi kawalan pergerakan yang lebih ketat," jelas beliau.

Sementara itu, menerusi pemantauan Gempak di platform Twitter, tanda pagar #MCO3 dilihat semakin trending.

Rata-rata mereka menjelaskan rakyat sebenarnya tidak marah ia dilaksanakan, namun kecewa kerana ia agak lambat.

“Tak marah MCO 3.0 tapi kenapa lambat sangat, kes makin tinggi.”

“Fuhh sekali PM kasi hadiah hari raya lah.”

“Bila tak MCO bising, bila MCO bising, apa sebenarnya korang mahu.”

“Sedihnya tapi mungkin itu yang terbaik,” tulis beberapa netizen.