Penyanyi Marcell Siahaan yang cukup popular dengan lagu Firasat baru baru ini bercerita tentang perjalanan kerohaniannya sepanjang berusia 43 tahun.

Marcell mengaku kepada Daniel Mananta, dia dilahirkan dan kemudian menganut agama Kristian.

Kemudian, kata Marcell selepas berkahwin dengan Dewi Lestari dia menukar agamanya kepada Buddha.

Dia sekali lagi menukar agamanya selepas berkahwin dengan pelakon Singapura, Rima Melati yang kini masih menjadi isterinya.

Menurut Marcell dia kini merupakan seorang mualaf selepas memeluk agama Islam yang juga merupakan agama isterinya.

"Selepas memeluk agama Islam, saya menjadi lebih tenang. Saya rasa setiap sesuatu pasti ada titiknya," akui Marcell dalam temu bual di saluran Youtube milik Daniel, semalam.

Dalam temu bual yang sama, Marcell mengatakan dia berbangga menjadi seorang mualaf kerana dapat berkongsi kebaikan dengan orang sekeliling melalui agama Islam.

"Saya fikir selepas memeluk Islam ia menjadikan saya sebagai seorang manusia yang lebih baik dan berkongsi kebaikan itu secara tak langsung dengan orang sekitar.

"Jadi ini (peluk Islam) bukan pencapaian peribadi dan kerohanian saya, tetapi juga memberi manfaat kepada semua," jelas ayah kepada tiga anak ini.

Malah kata Marcell, mengenal Allah yang satu membuat dirinya belajar tentang menjalani kehidupan yang lebih ikhlas.

"Dia (Allah) sangat saya sayang dan amat berharga. Melalui Islam saya belajar berserah dan ikhlas dalam seluruh kehidupan," tutupnya.

Instagram: @marcellsiahaans