Hiburan

Sembilan Bilik Tidur, Perpustakaan & Dewan Acara Kini Tinggal Kenangan, Ini Keadaan Terbaharu Rumah Agam Sharifah Aini Selepas Dirobohkan

Mya Amri
02/07/2024
00:05 MYT
Rumah banglo mewah milik biduanita negara, Allahyarham Datuk Sharifah Aini yang sebelum ini tersergam indah di belakang sebuah hotel di Petaling Jaya, kini sudah tiada.
Rumah agam dua tingkat hanya tinggal sebagai longgokan pecahan batu selepas ditarah jengkaut atas permintaan pemilik baharu sejak dua bulan lalu.
Yang tinggal adalah tembok batu coklat kiri kanan yang tertera nombor rumah iaitu 42, manakala pintu pagar gah rona hitam sudah diganti zink hijau menandakan kerja kontraktor sedang dijalankan.

Lot bersebelahan kediaman turut dibeli

Difahamkan pembeli hanya inginkan tanah, bukan banglo tersebut selain dikatakan turut membeli lot bersebelahan kediaman tersebut.
Menurut pengawal yang diupah syarikat pembinaan, pihaknya menjaga kawasan berkenaan sejak hartanah bertukar tuan yang dikatakan sekitar awal tahun ini.

“Saya cuma tahu dahulu rumah besar ini pernah didiami seorang penyanyi popular, tetapi kemudian dibeli sebuah syarikat.

“Kerja merobohkan rumah pun baru sahaja dilakukan sekitar sekitar Mei lalu. Selebihnya saya tak tahu. Saya cuma kerja jaga,” katanya seperti yang dilapor HibGlam.
Daripada tinjauan, tiada sebarang kerja pembinaan dijalankan pada hujung minggu bahkan perincian mengenai projek berkenaan juga tidak dipaparkan di bahagian luar premis.
Menerusi celah pintu pagar zink setinggi lapan kaki itu, jelas kelihatan sebuah jengkaut masih ditinggalkan bagi menyelesaikan kerja pembersihan sisa runtuhan.
Menurut sumber terdekat keluarga Allahyarham, kediaman diruntuhkan bagi memberi laluan kepada pembinaan sebuah projek komersial.
Begitupun, individu terbabit tidak mengetahui syarikat mana yang berjaya membeli hartanah tersebut mahu pun harga ditawarkan kepada anak tunggal arwah, Aliff Omar Ali, 42.

Barangan peribadi dipindahkan

Sementara itu, seorang kenalan terdekat Allahyarham menyatakan barangan peribadi arwah terutama yang berkaitan kerjaya seninya sudah dipindahkan ke tempat lain.
Manakala perabot serta barangan besar lain dijual sedikit demi sedikit kepada rakan serta ahli keluarga lain selepas fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Setahu saya semua barangan peribadi terutama trofi serta hadiah penghargaan yang diterima sudah disimpan di tempat selamat selepas tiga tahun rumah itu berada dalam pasaran.”

Saya kurang pasti sejak bila proses tersebut, mungkin sekitar 2020 ketika pandemik Covid-19 melanda dunia,” ujarnya yang enggan dikenali.
Menurut sumber itu lagi, tujuan Aliff menjual rumah agam berkeluasan 20,000 kaki persegi itu adalah disebabkan terlalu besar untuknya empat beranak berteduh selain kos penyelenggaraan terlalu tinggi.
Begitupun, Aliff sempat tinggal beberapa tahun di kediaman terbabit selepas pemergian Sharifah Aini akibat komplikasi fibrosis paru-paru pada 5 Julai 2014.
Terdahulu, khabar penjualan hartanah berkenaan mula bertebaran empat tahun selepas pemergian Allahyarham apabila diiklankan pada harga RM8 juta menerusi Facebook.
Pada iklan berkenaan turut ditulis banglo tersebut adalah kepunyaan seorang penyanyi popular tetapi dirahsiakan identitinya.
Sebagai penghibur yang cukup menjaga nilai ekslusif, Sharifah Aini mengakui jarang keluar rumah kecuali untuk bekerja atau menghadiri majlis penting.
Kediaman tersebut juga sering dijadikan tempat pertemuan dengan rakan media, menjamu kenalan serta mengadakan majlis doa selamat yang turut dihadiri anak-anak tahfiz.
Dilengkapi perpustakaan dan dua dapur, banglo tersebut juga mempunyai sembilan bilik tidur, tujuh bilik air, dewan acara, lima ruang tamu, kolam ikan serta sebuah bilik pembantu rumah.
Allahyarham juga mempunyai ruang khas untuk menyimpan pakaian, aksesori serta barangan peribadi lain yang seakan-akan galeri pameran
Sumber: HibGlam
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Banglo Dirobohkan Jadi Tumpuan, Dari Juara Tilawah Al-Quran Allahyarham Sharifah Aini Jadi Permata Seni Negara

gempak
03/07/2024
11:48 MYT
Saat ini antara berita berkaitan hiburan yang menjadi perhatian adalah kediaman yang pernah menjadi milik Allahyarham Biduanita Sharifah Aini dirobohkan pihak pemaju selepas banglo tersebut dijual oleh anaknya, Aliff Omar Ali, 42.
Viral

Selepas Lebih Empat Tahun Tak Digunakan, Ini Keadaan Terkini Stadium Shah Alam Sebelum Dirobohkan

gempak
03/07/2024
02:55 MYT
Stadium Shah Alam, yang dahulunya megah berdiri sebagai 'rumah' pasukan Selangor, kini dalam proses untuk dirobohkan.
Hiburan

"Reka Bentuk & Kayu Mahal, Memang Sangat Cantik" - Syarikat Pemaju Terkejut, Tak Tahu Rupanya Rumah Dirobohkan Milik Sharifah Aini

gempak
03/07/2024
02:00 MYT
Kediaman mewah dua tingkat milik biduanita Allahyarham Datuk Sharifah Aini, kini hanya tinggal kenangan selepas dirobohkan syarikat pemaju, Al-Ambia Sdn Bhd pada bulan lalu.
Hiburan

“Sedih Jual Rumah, Tapi Keputusan Yang Betul Untuk Dilakukan” - Anak Allahyarham Sharifah Aini

gempak
02/07/2024
15:04 MYT
Anak kepada Biduanita Negara, Allahyarham Datuk Sharifah Aini, Aliff Omar Ali mengakui sedih dengan keputusan menjual kediaman ibunya yang terletak di Petaling Jaya.
Viral

Kerap Jadi Lokasi Shooting Filem, Rumah Biru Ikonik Kampung Baru Bakal Dirobohkan? Pemilik Luah Rasa Sayu - "Rasminya Kami Semua Telah Keluar..."

gempak
27/06/2024
03:55 MYT
Rumah yang sering kali menjadi tumpuan untuk penggambaran filem, 'Rumah Biru' yang terletak di Kampung Baru dipercayai bakal dirobohkan.