Banyak komen-komen positif diterima oleh wanita ini apabila empat daripada anaknya menerima keputusan yang sangat cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Hal ini menjadi bualan selepas sepotong video TikTok yang menampilkan sepasang kembar iaitu Khairul Eizlan Nazri dan Khairul Ezzriq, 18, memberi reaksi gembira dan teruja selepas mendapat 9A dalam SPM tular di media sosial.

Raih 9A

Video tersebut dirakam oleh kakak sulung pasangan kembar itu, Azreen Izzati, 26, yang turut meraih 9A bersama seorang lagi adik perempuannya.

@nikkazreen Kami anak mak, salam perkenalan! #spm2023 #batch06 #resultsspm2023 #foryoupage #fypシ゚viral #fyp #capcut ♬ original sound - nikkazreen

Memetik laporan Sinar Harian, Azreen berkata, ibunya, Nila Kandi Juita Idris, 51, sangat menekankan pelajaran. Namun, tidak ke arah memaksa sehingga menyebabkan anak-anak enggan belajar.

“Garang itu subjektif tapi boleh saya katakan yang garangnya bertempat. Alhamdulillah, beliau tidak pernah paksa kami soal pelajaran.

“Ibu juga selalu beri ruang dan peluang kepada saya dengan adik-beradik lain untuk pilih serta buat keputusan sendiri,” katanya.

Azreen menambah, ibunya gemar berkongsi maklumat atau kaedah pembelajaran untuk dipelajari kerana mengetahui mereka tidak gemar mata pelajaran Matematik.

Ibu

Jelasnya, dia dan adik-beradik yang lain sering memohon doa serta restu daripada ibunya kerana itu merupakan salah satu kejayaan setiap anak-anak.

“Saya banyak minta ibu untuk doakan kami adik-beradik kerana itu kunci kejayaan setiap anak dan mampu menjamin keselamatan kita, insha-Allah,” ujarnya.

Mengenai persiapan peperiksaan adik kembarnya pula, Azreen Izzati memberitahu yang mereka berdua bergiat aktif dalam pembelajaran terutama banyak menyertai pertandingan dan aktiviti kokurikulum.

“Saya nampak mereka juga rajin mengajar kawan-kawan seperti buat perbincangan dalam kumpulan kerana saya percaya yang ilmu dikongsi juga dapat membantu diri sendiri.

“Saya yakin yang mereka fokus di dalam kelas sepenuhnya kerana di rumah mereka lebih kepada pembelajaran santai dan banyak berehat,” jelasnya.

@nikkazreen Dah namanya kembar kan? Disclaimer: lepas a day posted baru perasan yang i terpost results orang yg sama sis konpius kembar, ??haha but alhamdulillah both attained straight As but tak Exactly sama ya??? #resultsspm2023 #batch06 #spm2023 #fyp #viral #foryoupage ♬ Funny video "Carmen Prelude" Arranging weakness(836530) - yo suzuki(akisai)

Melanjutkan bicara, Azreen memberitahu yang keluarganya mempunyai perasaan bimbang semasa ingin mengambil keputusan SPM adik lelaki kembar itu kerana kuatir sekiranya ada perbezaan markah yang jauh.

“Kami memang berharap sangat yang mereka berdua akan dapat keputusan yang cemerlang dan bukan satu pihak sahaja yang gembira.

“Alhamdulillah, kami bersyukur yang kedua-duanya dapat keputusan cemerlang,” katanya lagi.

Sumber: Sinar Harian

Korang dah tengok filem pilihan nombor satu di GSC, The Experts?

Kalau belum, filem tempatan pecah panggung ini masih mendominasi pawagam tanah air. Jom, tonton The Experts di pawagam berhampiran korang hari ini.

ARTIKEL BERKAITAN: Penjawat Awam Usia 59 Tahun Duduki SPM, Hanya Belajar Di Rumah - “Saya Ingin Cuba & Cabar Diri”

ARTIKEL BERKAITAN: Anak Rahim Sepahtu Syukur SPM 8A, Termenung Tengok Result - “Masa Trial, Matematik Siap Ada E”

ARTIKEL BERKAITAN: Bangun 4 Pagi Ulangkaji Rahsia Pelajar Orang Asli Dapat 9A SPM! - "Percubaan Saya Cuma Dapat 3A"