Memulakan karier sebagai penyanyi, Datuk Seri Siti Nurhaliza kini disegani juga sebagai usahawan berjaya menerusi perniagaan yang diusahakan.

BERITA TRENDING: Pengurusan Lama Jadi Punca! Mahu Selesaikan Cepat, Shuib Dah Jumpa KWSP Lunas Bayaran...

Selain memiliki syarikat Siti Nurhaliza Production (SNP) yang berkaitan dengan urusan karier seni, Siti, 44, juga punya beberapa aset perniagaan lain termasuk SimplySiti (kosmetik), Creacion (fesyen), Beausiti (minuman kesihatan) dan Afiya (tudung).

Memiliki ratusan pekerja yang bekerja di bawahnya secara langsung atau tidak, Siti mengaku sebagai majikan beliau sangat mementingkan hak pekerja selain mempunyai sikap menghargai para pekerja yang bersusah payah membantu menaikkan perniagaan yang ada.

“Sebagai majikan kita kena hargai pekerja dan hak seorang pekerja itu penting kerana itu semua titik peluh (membantu syarikat) mereka,” ujar Siti kepada media.

Siti bercakap mengenai isu pekerja sewaktu diminta mengulas tentang insiden perniagaan seorang selebriti yang berdepan isu pembayaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) baru-baru ini.

Sangat berhati-hati, penyanyi nombor satu negara itu juga mengaku tidak bijak dan arif dalam hal berkaitan perniagaan, apa lagi jika ingin memberi buah fikiran tentang sistem bisnes orang lain.

Namun kata Siti, beliau percaya setiap syarikat perlu mengikut prosuder atau garis panduan yang ditetapkan dalam setiap operasi yang dijalankan.

“Saya tidak pandai dan tidak mahu memandai bercakap. Tapi saya percaya kita kena ikut cara syarikat berfungsi, beroperasi.

“Mungkin ada yang terlepas pandang atau mempercayakan pihak lain yang buat kerja.

“Sebab bila jadi bos tidak semua kita kena urus. Sebab itu kita ada staf seperti bahagian HR misalnya. Semoga ini jadi pengajaran,” katanya.

Namun kata Siti, sebagai majikan jangan pernah menafikan hak pekerja seperti pembayaran KWSP.

“Itulah masa depan semua pekerja. KWSP yang dinantikan pada hari tua,” tutupnya.

PILIHAN PEMBACA: “Berderai Air Mata Jantan Saya” - Cadang Keluar KWSP Buat Pembedahan Jantung Anak, Tapi Siti...