Laman Utama

Tak Wajar Boikot Haji Dan Umrah Hanya Kerana Arab Saudi Ingin Normalisasi Dengan Israel

Gempak
11/11/2023
05:00 MYT
Tiada kewajaran untuk masyarakat Islam memboikot atau enggan mengerjakan haji dan umrah susulan rundingan normalisasi antara Arab Saudi dan Israel masih berjalan di tengah-tengah pembantaian rejim zionis ke atas warga Palestin.
Rektor Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs), Dr Rozaimi Ramle berkata ini kerana masyarakat Islam melaksanakan kedua-dua ibadah itu untuk Allah SWT dan tiada kaitan dengan Arab Saudi dari segi niat, mahupun perkara lain.
Dr Rozaimi berkata ini juga kerana tiada alternatif lain bagi mengerjakan haji dan umrah melainkan sebagaimana ditetapkan ia perlu dilakukan di Makkah dan Madinah.
“Haji dan umrah ini kita buat bukan kerana Saudi kita buat kerana Allah jadi maksudnya di zaman Nabi SAW pun sewaktu Umrah Dhu’l-Qada selepas pada perjanjian Hudaibiyah, Makkah masih ada lagi di bawah pemerintahan Kerajaan Quraisy yang tidak Islam masa itu jahiliah lagi tapi nabi tetap buat umrah ketika itu.
“Maksudnya umrah haji kita tiada kaitan pun dengan Saudi ini dari sudut niat dan sebagainya jadi saya tidak nampak kewajaran untuk memboikot itu tetapi kita hanya perlu minimakan sokongan kita kalau Arab Saudi ada buat benda-benda bercanggah dengan syarak,” katanya seperti yang dilapor The Merdeka Times.
Beliau diminta mengulas mengenai hukum sekiranya ada masyarakat Islam tidak mahu menunaikan umrah ataupun haji disebabkan pendirian penjaga dua masjid suci umat Islam itu yang masih dalam rundingan menormalisasikan hubungan dengan rejim Israel ketika ini.
Mengulas lanjut, Rozaimi berkata tiada kewajaran juga masyarakat bertindak tidak mahu mengerjakan haji dan umrah kerana normalisasi itu masih belum berlaku dan ia dalam proses perbincangan.
Beliau turut tidak bersetuju sekiranya negara Arab itu menormalisasikan hubungan dengan rejim zionis Israel dalam situasi kebanyakan negara-negara Islam mengecam negara penjajah tersebut.
“Kalau nak teruskan hubungan normalisasi ini memang satu pendirian yang pelik dan jelik bagi saya sebab Israel itu sendiri perampas negara Palestin yang sepatutnya tiada normalisasi melainkan perlu diberikan hak kepada rakyat Palestin,” katanya.
Sumber: The Merdeka Times
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Adidas Mohon Maaf Pada Bella Hadid - "Kami Melakukan Kesilapan Yang Tidak Disengajakan"

gempak
25/07/2024
02:30 MYT
Syarikat pakaian sukan berpangkalan di Jerman, Adidas memohom maaf kepada supermodel terkenal berdarah campuran Palestin, Bella Hadid.
Sukan

Presiden Perancis Alu-Alukan Atlet Israel, Benarkan Bertanding Di Olimpik Paris

gempak
24/07/2024
05:25 MYT
Presiden Perancis, Emmanuel Macron memaklumkan atlet Israel dialu-alukan menyertai Olimpik Paris 2024 yang bakal berlangsung 26 Julai ini.
Gaya Hidup

#Travelmana: Diskaun Saudia Airlines, Pakej ‘Pergi Dahulu Bayar Kemudian' Antara Tawaran Menarik Di PAPUH Muslim Travel Fair 2024

gempak
23/07/2024
19:57 MYT
Kisah jemaah tertipu dengan pakej-pakej murah di media sosial untuk mengerjakan haji dan umrah bagai tidak pernah terhenti.
Hiburan

Diperakui Badan Antarabangsa, Fazura Akan Terus Bersuara Isu Negara Palestin - “Itu Adalah Jihad Kecil Saya..”

gempak
23/07/2024
16:00 MYT
Seringkali aktif dalam menyuarakan hal berkaitan negara Palestin, pelakon Fazura tidak terkesan sekiranya kurang mendapat tawaran bekerjasama jenama internasional.
Gaya Hidup

Digugurkan Dari Kempen Kasut Retro, Bella Hadid Upah Peguam Saman Adidas

gempak
22/07/2024
10:25 MYT
Supermodel terkenal berdarah campuran Palestin, Bella Hadid dilaporkan mengupah sepasukan peguam untuk menyaman syarikat pakaian sukan berpangkalan di Jerman, Adidas.