Kaki travel pasti yang gemarkan alam semulajadi pastinya rajin menjadikan pantai, gunung, hutan dan laut sebagai destinasi jelajah.

Berbeza dengan mereka yang gemarkan astronomi, langit yang hamparan bintang cerah rupanya ada peminat tersendiri.

Negeri-negeri di Malaysia juga tidak kurangnya menawarkan pemandangan langit yang cantik pada waktu malam, khas untuk anda merakam pemandangan angkasa, bintang-bintang atau lebih dikenali sebagai bima sakti (Milky Way).

Dah ready nak explore 6 destinasi langit cantik ini? Jom kita semak.

1. Tanjung Kesang, Mersing, Johor.

Tanjung Kesang yang terletak di Mersing ini merulaman lokasi cantik untuk anda yang mahu menikmati hamparan bintang di langit malam.

Jangan tak tahu, lokasi ini juga sebelum ini menarik perhatian peminat astronomi dari negara jiran, Singapura selain pelancong Eropah.

Dikatakan dari bilik rumah penginapan sudah boleh lihat dengan jelas bintang atau entiti angkasa dengan jelas.

2. Kuala Kubu Bharu, Selangor

Kuala Kubu Bharu ialah merupakan tempat terhampir dengan Kuala Lumpur bagi merakam imej bima sakti.

Ramai peminat seni fotografi angkasa sanggup meredah semak dan menahan gigitan nyamuk demi kepuasan diri mendapatkan gambar terbaik.

Lokasi pilihan mereka berhampiran Darul Quran, Kuala Kubu Bharu. Kawasan ini mempunyai keindahan tasik yang mempesonakan dan dikelilingi oleh bukit bukau.

3. Kuala Penyu, Sabah

Terletak di pedalaman Sabah. Kawasan pantai ini terletak berhampiran dengan Taman Negara Pulau Tiga. Kuala Penyu menjadi tarikan apabila adanya Pantai Tempurung, sebuah pantai yang popular bagi penduduk tempatan.

Di Sabah, Kuala Penyu merupakan salah satu lokasi popular menyaksikan keajaiban langitnya. Tetapi jika anda gemarkan cabaran, Gunung Kinabalu juga menawarkan pemandangan menakjubkan bagi peminat astronomi.

4. Pulau Perhentian, Terengganu

Bukan sahaja terkenal dengan pulaunya yang indah dan air membiru, keadaan langit malamnya juga indah mempesonakan bagi yang tahu menikmatinya.

Langitnya yang bersih tanpa pencemaran memberikan anda peluang menyaksikan keindahan langit. Jika nasib anda baik, anda berpeluang menyaksikan taburan bintang-bintang begitu mengasyikkan.

5. Taman Negara Pulau Pinang

Warga utara juga tidak terkecuali, Taman Negara Pulau Pinang yang terletak di Teluk Bahang merupakan lokasi ideal untuk merakam atau menyaksikan Milky Way dengan jelas.

Anda boleh berkhemah di mana-mana lokasi yang sesuai untuk mendapatkan fotografi terbaik bintang-bintang yang menghiasi langit.

6. Canada Hill, Miri, Sarawak.

Merupakan puncak tertinggi di Miri, Canada Hill ini juga dikenali dengan nama lainnya Bukit Telaga Minyak bersejarah (The Grand Old Lady). Dari puncak ini, anda dapat melihat keseluruhan bandar Miri.

Di sini juga merupakan port merakamkan video atau foto bintang-bintang yang boleh disaksikan dengan jelas.


Kredit foto: AK Tajuddin, Harris Jeffrey dan Instagram @hellows