Baru-baru ini tular di media sosial seorang wanita parah diserang anjing jenis pitbull di kawasan perumahan Taman Tanjung Minyak Perdana, Melaka.

Anjing tersebut kini berada dalam tahanan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) Negeri Melaka untuk siasatan dan pemeriksaan penyakit.

Perkara tersebut disahkan Presiden Animal Malaysia, Arie Dwi Andika menerusi laman sosial Facebook Persatuan Haiwan Malaysia.

Arie berkata anjing yang menyerang wanita di Taman Tanjung Minyak Perdana sehingga mendatangkan kecederaan parah itu sedang menanti ‘hukuman’ samada dilupuskan atau dilatih sebagai ‘guard dog’.

“Melawat dan menjenguk keberadaan anjing Pitbull di DVS Melaka pada hari kedua selepas kejadian serangan untuk melihat keadaannya.

“Diakui anjing Pitbull ini mempunyai sifat garang dan bengis.

“Seluruh masyarakat pencinta haiwan menunggu keputusan sama ada nasib anjing ini bakal dilupuskan atau dijadikan guard dog?

“Orang ramai yang mahu menjadi penanggungjawab anjing Pitbull boleh berhubung dan memohon dengan DVS Negeri Melaka untuk pertimbangan,” katanya.

Bagaimanapun rata-rata warga net tidak bersetuju anjing tersebut dilupuskan, sebaliknya kata mereka pemilik yang harus bertanggung jawab dan dipersalahkan.

“Hukum tuan dia kerana lalai menjaga anjing dia..Minta jangan lupus kan anjing ni.

“Owner yang harus bertanggungjawab terhadap mangsa..Anjing tu tiada otak untuk bezakan baik atau buruk..Sifat semula jadi dia yang menyerang. Tuan dia harus dihukum, bukan anjingnya,” antara yang ditulis tulis pengikut FB.

Ada juga pemilik anjing pitbull lain yang menulis komen tentang haiwan tersebut yang boleh dijinakkan jika dilatih dengan betul.

“Ini anjing pitbull saya. Dia telah dilatih dan dijinakkan. Dia duduk di luar rumah dan melihat orang lalu lalang. Ini cara kami memelihara pitbull kami. Pemilik yang harus dihukum bukan anjing.

“Anjing hanya bertindak mengikut sifat semula jadinya. Menyerang apabila berasakan wilayahnya dicerobohi. Tiada anjing yang jahat, yang jahat tu tuan dia!,” komen seorang warganet lagi.



Terdahulu Persatuan Haiwan Malaysia menyeru orang ramai mengesan pemilik anjing yang menyerang wanita tersebut.

“Sesiapa yang dapat kesan pemilik anjing ini segera salurkan maklumat keberadaan suspek penjenayah pemilik anjing ganas kepada Abang Kucing – 0127413497 supaya suspek yang kini diburu oleh Pihak Berkuasa (Polis, DVS dan PBT) dapat ditangkap, diheret ke mahkamah dan dihukum seberat-beratnya.

“Kerajaan ada Seksyen 325 Kanun Keseksaan – Menyebabkan Kecederaan Parah yang membawa hukuman Penjara sehingga 7 tahun dan denda.

“Anjing Pitbull antara 7 Baka Larangan yang DIHARAMKAN bawa masuk ke nagara ini dan DIHARAMKAN pelihara kerana sifat Ganas dan boleh membawa maut apabila menyerang manusia.

“Tahun lalu Animal Malaysia pernah suarakan kebimbangan pembiakan dan pemeliharaan anjing ganas Baka Pitbull Terrier yang semakin berleluasa tanpa pemantauan pihak berkuasa kerana khuatir serangan anjing dan pembiakan secara kacukan dengan anjing tempatan tidak terkawal yang bakal memudaratkan.

“Mana-mana komuniti yang melindungi pemilik anjing tidak bertanggungjawab ini. Mereka adalah boleh dianggap penjenayah dan musuh negara,” kongsi NGO tersebut.