Laman Utama

Wang Simpanan RM45,000 Lesap Sebab ‘Phone Scam’, Azim Yusof ; “Saya Seperti Dipukau Apabila…”

Asyikin Mayudin
24/10/2023
05:55 MYT
Bagi mengelakkan berlaku penipuan atas talian seperti yang dialami, pelakon Azim Yusof menyarankan orang ramai menggunakan aplikasi mengenal pasti identiti pemanggil seperti Whoscall dan Truecaller.
Menurut Azim, dia tidak mahu orang lain menjadi mangsa seperti mana dia kehilangan sebanyak RM45,000 wang simpanan selepas terpedaya dengan sindiket penipuan menerusi panggilan telefon atau 'phone scam’.
“Kalau ada panggilan pelik-pelik itu matikan saja, jangan angkat kerana mungkin boleh mengakibatkan kejadian tidak diingini seperti apa yang saya alami.
“Memang malang tidak berbau dan saya tidak mampu melakukan apa-apa selepas wang itu lesap begitu saja.Banyak perancangan yang ingin dilakukan dengan wang simpanan itu namun semuanya ditangguhkan dulu.
“Mungkin sebelum ini saya memandang remeh aplikasi seperti Truecaller dan Whoscall, namun selepas apa yang saya alami, baru saya sedar kepentingan aplikasi seperti itu,” kata Azim.
Azim berkongsi perkara itu ketika ditemui media pada acara Gear Up For Asics Meta: Time: Trial With Hariz Hamdan baru-baru ini.
Dalam pada itu, Azim turut berkongsi detik dia diperdaya ketika menerima satu panggilan telefon yang menyebabkan dia kehilangan wang simpananya itu.
"Ketika menerima panggilan telefon pada malam itu, saya seperti dipukau apabila mengikut segala arahan individu terbabit sehingga membuat transaksi ke mesin pengeluaran automatik (ATM).
"Saya hanya tersedar selepas saya pulang ke rumah dan mendapati duit simpanan saya 'lenyap' semuanya. Ketika kejadian itu saya membuat dua transaksi iaitu melalui ATM dan online,” katanya.
Terdahulu, wang simpanan pelakon itu sebanyak RM45,000 'hangus' selepas dia seolah-olah sedang dipukau apabila mengikut segala arahan individu tidak dikenali itu sehingga membuat dua transaksi.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Semua Sangka Shahir Kembali Menyepi, Hakikatnya Instagram Kena Godam! Lenyap Sebab Tak Bayar RM2,000 - "Habis Kenangan Saya"

gempak
18/07/2024
09:25 MYT
Juara Akademi Fantasia 8 (AF8), mengakui sepi dari media sosial disebabkan akaun Instagram rasminya telah digodam individu tidak bertanggungjawab.
Gaya Hidup

Rakyat Malaysia Rugi Lebih RM1.3 Bilion Sebab Scam, Pakar Kongsi Modus Operandi Scammer

gempak
03/07/2024
09:43 MYT
Pempengaruh yang terkenal dengan kandungan ilmiah berkaitan kewangan, @financialfaiz berkongsi mengenai satu isu melibatkan seorang individu yang kehilangan wang lebih RM1.3 gara-gara aktiviti penipuan (scam) pada tahun 2023.
Hiburan

Riezman Khuzaimi Lega Pelaku Pecah Amanah Didakwa

gempak
14/06/2024
09:02 MYT
Pengarah Projek Mission Sight Sdn Bhd, Riezman Khuzaimi, mengakui trauma dengan kejadian pecah amanah yang berlaku kepada Konsert Goyang Asia Koplo Milenia.
Sukan

Tan Boon Heong Dedah Dua Kali Kena Scam, RM2.5 Juta Lesap: “Itulah Kehidupan”

gempak
04/06/2024
06:35 MYT
Seorang lagi pemain badminton negara, Tan Boon Heong tampil mendedahkan pernah menjadi mangsa sindiket penipuan yang menyebabkan dia hampir kehilangan semua wang simpanannya.
Sukan

Lai Pei Jing Dedah Jadi Mangsa Scam - “Simpanan Titik Peluh Saya Hasil Kerja Keras Selama Berdekad-Dekad…”

gempak
03/06/2024
09:55 MYT
Pemain beregu campuran negara, Lai Pei Jing mendedahkan yang dia menjadi mangsa penipian atau scam sehingga mengakibatkan hampir semua wang simpanannya lebur.