,
Covid-19

"Potong Rambut Mampu Kurangkan Tekanan Darah Tinggi" - Kenyataan ADUN Ini Ditempelak Netizen

Amri Hassan
13/04/2020
03:42 MYT
Umum sedia maklum kerajaan baru-baru ini membenarkan beberapa sektor beroperasi ketika fasa ketiga Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) termasuk pengusaha kedai gunting rambut.
Bersetuju dengan kelonggaran tersebut, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) menerusi kenyataan di Twitter memberikan beberapa hujah yang relevan untuk membantu membangunkan semula industri tersebut.
Namun, yang menjadi pertikaian netizen di media sosial apabila ada antara kenyataannya mengaitkan 'gunting rambut mampu mengurangkan tekanan darah tinggi'.
"Perkhidmatan gunting rambut mempunyai asas dari sudut kajian perubatan yang dilaksanakan oleh The New England Journal of Medicine menjelaskan bahawa perkhidmatan ini mampu mengurangkan tekanan darah tinggi; antara salah satu tekanan yang dihadapi rakyat Malaysia ketika ini," tulisnya. Membidas kenyataan itu, ada dalam kalangan pengguna media sosial yang tampil mengemukakan konteks sebenar kajian dari luar negara itu.
"Sebab tu kajian ni dinamakan "pharmacist-led intervention". Maksud nya ubat diberi. Ini lebih kepada kajian keberkesanan ubat.
"Ada beza "pergi barbershop terus turun BP (blood pressure) tanpa makan ubat" dan "pergi barbershop turun BP tapi makan ubat sebab nak encourage subjek kajian makan ubat secara berdisiplin".
"Secara kebetulan tempat kajian yang dipilih adalah barbershop di mana ada interaksi yang berterusan di antara pengunjung2 kedai tersebut," tulis pemilik akaun @tijanishere.
Justeru, ADUN berkenaan dinasihati agar membaca terlebih dahulu keseluruhan artikel terbabit bagi mengelakkan salah faham info berkaitan.
Bagaimanapun, mesej utama yang ingin disampaikan ADUN berkenaan adalah untuk mengurangkan kepayahan yang ditanggung peniaga dan rakyat.
Pengumuman tentang sektor yang dibenarkan beroperasi ketika PKP itu menjadi bualan hangat orang ramai dan ramai yang tidak bersetuju kerana dikhuatiri menjadi punca kluster jangkitan baharu Covid-19.
Bukan saja Kementerian Kesihatan Malaysia, cadangan itu juga dibantah oleh pengusaha dan Persatuan Pendandan Rambut Malaysia (MHA).
Pastikan anda selalu mencuci tangan, pakai topeng muka, gunakan 'sanitizer', kurangkan aktiviti di luar rumah serta lakukan semua perkara yang boleh mencegah COVID-19!
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Bakal Bergelar Bapa, Da'i Syed Mahu Tukar Imej Bersesuaian - “Saya Berniat Potong Rambut…”

gempak
22/07/2024
01:02 MYT
Pendakwah selebriti, Da'i Syed mengakui sedikit gementar untuk menimang cahaya mata sulung dan sekaligus memikul tanggungjawab sebagai seorang bapa.
Hiburan

[VIDEO] Fadlan Hazim Potong Rambut & Cukur Jambang Buat Netizen Tak Keruan – “Wow Macam Kim Ji Hoon”

gempak
12/07/2024
09:55 MYT
Aktor Fadlan Hazim tampil dengan imej baru apabila nekad memotong rambut dan mencukur jambang pada wajahnya, baru-baru ini.
Gaya Hidup

Individu Kerap Dengkur Malam Cenderung Ada Tekanan Darah Tinggi & Hipertensi - Penyelidik

gempak
20/06/2024
15:45 MYT
Penyelidik di sebuah universiti di Australia telah menemukan kaitan antara berdengkur dan tekanan darah tinggi.
Laman Utama

"Tiba-Tiba Muka Saya Senget, Tangan Kiri Tak Dapat ..." - Esma Daniel Kena Strok, Selamat Bedah Buang Darah Beku Di Otak

gempak
20/11/2023
07:27 MYT
Syafakallah.
Laman Utama

Nazreem Musa Cadang Potong Rambut Kalau Diberi Rezeki Kerjakan Haji Buat Kali Ke-2

gempak
06/10/2022
19:50 MYT
Suka tengok gaya Nazreem Musa
BorakSeeni