Musik

Begini Cerita Rian Saat Membuat Lagu Doa

Gempak ID
21/05/2019
08:41 MYT
D'Masiv seakan tak pernah absen dalam memproduksi lagu bernuansa religi setiap Ramadan. Yang terbaru, lagu pop religi berjudul Doa udah rilis dipasaran. Lagu yang berduet dengan penyanyi debutan Syakira ini, ternyata punya cerita unik dalam proses pembuatannya serta inspirasinya.
"Jujur, untuk membuat lagu religi tuh susah banget. Aku perlu menapak tilasi perjalanan aku jaman dulu. Dimana aku suka pergi ke Blok M," kata sang vokalis, saat berjumpa media di kawasan Kemang, Jakarta Selatan baru-baru ini.
Menurutnya saat berada di Blok M, dia menemukan inspirasi hanya dengan melihat aktifitas orang-orang yang ada di sekitar tempat npngkrongnya kawula muda ini.
"Saat duduk-duduk di terminal, aku lihat orang ada yang marah-marah, gandengan sama pasangan, dan sebagainya. Dalam keringat yang bercucuran, tiba-tiba inspirasi itu datang. Dan lagu Do'a itu lah yang akhirnya aku buat sepulang daru Blok M," tambahnya.
Kenapa akhirnya menjadi lagu berjudul Do'a? Rian pun menjelaskan prosesnya secara gamblang.
"Lagu itu adalah lagu yang diambil dari doa-doa yang aku ucapin ketika solat. Kalo dengerin lagu itu kita bisa sekalian bilang amin.
"Minimal setelah selesai solat bisa diputer lagunya, isinya doa-doa baik semua. Harapan dimana dosa-dosa kita diampuni, memohon rizki, dan lainnya," tutupnya.
Foto: Ryks
Oleh: Ryks
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

“Dah Boleh Duduk Perlahan-Lahan, Sedikit Berjalan” - Zara Zya Syukur Selamat Jalani Pembedahan

gempak
03/06/2024
15:00 MYT
Pelakon, Zara Zya selamat menjalani pembedahan membuang beberapa ketumbuhan serta rawatan untuk dua sindrom yang dihidapinya iaitu Cervical Facet dan Lumbar Facet Syndrome.
Sukan

Bapa Faisal Halim Mohon Doakan Anak -“Saya Harap Orang Yang Niat Buat Dekat Dia Dapat Hidayah”

gempak
09/05/2024
07:55 MYT
Bapa kepada bintang bola sepak negara, Faisal Halim iaitu Halim Saad reda dengan insiden yang menimpa anaknya pada Ahad lalu.
Hiburan

Doa Di Tanah Suci Makbul, Adira Suhaimi Syukur Datuk Red Lembut Hati Untuk Bercerai - “Saya Memang Banyak Berdoa…”

gempak
24/04/2024
03:25 MYT
Penyanyi Adira Suhaimi meluahkan rasa syukur apabila bekas suaminya yang juga usahawan Datuk Red atau Adnan Abu akhirnya berlembut hati untuk melepaskannya.
Viral

Polemik Dengan Bekas Isteri Masih Membara, Adik Iqbal Zulkefli Mohon Doa Dari Netizen

gempak
22/04/2024
07:55 MYT
Weldan Zulkefli memohon bantuan doa daripada netizen susulan polemik yang melanda dia dan bekas isteri.
Hiburan

“Alhamdulillah Masih Berkawan, Doa Yang Baik-Baik,” - Syafiq Kyle

gempak
17/04/2024
04:00 MYT
Doakan yang baik-baik untuk Syafiq dan Mimi Lana.