,
Musik

Begini Cerita Rian Saat Membuat Lagu Doa

Gempak ID
21/05/2019
08:41 MYT
D'Masiv seakan tak pernah absen dalam memproduksi lagu bernuansa religi setiap Ramadan. Yang terbaru, lagu pop religi berjudul Doa udah rilis dipasaran. Lagu yang berduet dengan penyanyi debutan Syakira ini, ternyata punya cerita unik dalam proses pembuatannya serta inspirasinya.
"Jujur, untuk membuat lagu religi tuh susah banget. Aku perlu menapak tilasi perjalanan aku jaman dulu. Dimana aku suka pergi ke Blok M," kata sang vokalis, saat berjumpa media di kawasan Kemang, Jakarta Selatan baru-baru ini.
Menurutnya saat berada di Blok M, dia menemukan inspirasi hanya dengan melihat aktifitas orang-orang yang ada di sekitar tempat npngkrongnya kawula muda ini.
"Saat duduk-duduk di terminal, aku lihat orang ada yang marah-marah, gandengan sama pasangan, dan sebagainya. Dalam keringat yang bercucuran, tiba-tiba inspirasi itu datang. Dan lagu Do'a itu lah yang akhirnya aku buat sepulang daru Blok M," tambahnya.
Kenapa akhirnya menjadi lagu berjudul Do'a? Rian pun menjelaskan prosesnya secara gamblang.
"Lagu itu adalah lagu yang diambil dari doa-doa yang aku ucapin ketika solat. Kalo dengerin lagu itu kita bisa sekalian bilang amin.
"Minimal setelah selesai solat bisa diputer lagunya, isinya doa-doa baik semua. Harapan dimana dosa-dosa kita diampuni, memohon rizki, dan lainnya," tutupnya.
Foto: Ryks
Oleh: Ryks
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Comelnya! Kongsi Foto Lengkap Famili, Netizen Doakan Rumah Tangga Zahirah Macwilson & Aiman Hakim - “Couple Ni Harap Kekal Sampai Syurga”

gempak
08/10/2024
13:55 MYT
Pasangan selebriti popular Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Ridza mencuri tumpuan ramai di media sosial.
Hiburan

Fail Cerai Terhadap Fattah Amin, Fazura Nampak Tenang... Rakan Artis Titip Kata-Kata Semangat Dan Doa

gempak
13/09/2024
07:55 MYT
Berita aktres dan usahawan popular, Nur Fazura memfailkan permohonan cerai terhadap suaminya yang juga pelakon Fattah Amin pada Jumaat mendapat perhatian rakan-rakan selebriti.
Hiburan

Berjubah Gelap, Hantaran Isteri Hafiz Suip Cetus Perhatian – “Bismillah, Doa Yang Baik-Baik”

gempak
10/09/2024
04:55 MYT
Isteri kepada penyanyi Hafiz Suip iaitu Nureffy Jesreel mencuri perhatian warganet di media sosial.
Viral

"Allah Uji Sedikit Supaya Kita Bersyukur..." - Aisyah Hijanah

gempak
03/09/2024
07:25 MYT
Usahawan dan personaliti media sosial Islamik, Aisyah Hijanah berkongsi doa berkaitan mendekatkan diri dengan Allah SWT.
Hiburan

“Dah Boleh Duduk Perlahan-Lahan, Sedikit Berjalan” - Zara Zya Syukur Selamat Jalani Pembedahan

gempak
03/06/2024
15:00 MYT
Pelakon, Zara Zya selamat menjalani pembedahan membuang beberapa ketumbuhan serta rawatan untuk dua sindrom yang dihidapinya iaitu Cervical Facet dan Lumbar Facet Syndrome.
BorakSeeni