Kisah ini dikongsi di Twitter oleh pengguna Twitter menggunakan akaun @nazurah_ar yang berkongsi rasa tentang konsep rezeki, ujian, qada' dan qadar kepada semua orang.

Sebenarnya kalau kita faham konsep rezeki, konsep qada’ dan qadar ni kita akan susah nak rasa cemburu dengan orang.

Lama jugak untuk I hadam benda ni. Dah jadi macam-macam dalam hidup I baru I faham. Bila faham konsep ni kita akan lebih tenang, kurang rasa cemburu tengok kejayaan org lain.

Each one of us dalam dunia ni akan diuji at least once in our life. Sesetengah orang ujian dia datang awal dari orang lain. Muda lagi dah kena sara keluarga. Muda lagi dah kena sakit kronik.

Ada orang pulak ujian dia datang kemudian. Tak kira apa pun ujian tu mesti akan ada, no exception.

Kita tengok duit dia banyak, family dia bahagia, dia boleh shopping macam-macam. Tapi kita tak tau apa dalam hati dia. Apa benda yang dia sorok dari orang. Apa yang dia lalui.

Keselesaan / penderitaan yang kita rasa sekarang ni temporary je. Esok lusa belum tentu kita akan rasa macam ni.

Bila kita senang sangat nak cemburu dengan orang, benda tu akan makan diri kita. Kita jadi tak bersyukur dengan apa yang kita ada. Kita susah nak rasa happy.

Kalau rasa cemburu istighfar banyak-banyak. Tak perlu follow org yang kita cemburu tu. Kita fokus nak upgrade diri kita, life kita je.

Once kita start fokus dekat diri kita, kita akan jadi lebih tenang, redha dengan apa yang Allah bagi. Inilah yang orang duk panggil ‘self-care’, ‘self-love’, ini lah bendanya!

Belajar untuk take care dan sayang diri kita. Ada macam-macam cara. Nah contoh:



Bila kita sibuk jaga diri kita, manjakan diri kita, kita tak ada masa dah nak cemburu kat orang. Biaq pi la dia ada skincare harga ribu riban. Kita work hard, doa banyak-banyak.

Mana tau satu hari nanti satu kedai skincare tu kita boleh borong. Haaa gituu la. Pehe dok ni?

I bukan faham benda ni overnight. Makan masa bertahun jugak nak belajar redha dengan apa yang Allah bagi. Makan masa bertahun jugak nak make peace dengan diri sendiri.

It’s okay, perlahan-lahan. Yang penting kita ada effort nak change into our better self. Alhamdulillah kalau thread ni somehow makes your day, makes you smile. I’m glad.

Doakan I dikurniakan rezeki melimpah ruah. Same goes back to you, ameeen.

Kredit Gambar: Google

Perkongsian ini dikongsi oleh pengguna Twitter menggunakan akuan Twitter @nazurah_ar dan mendapat hampir 9,000 Retweet dan hampir 10,000 Likes. Beberapa perkataan dan ayat mungkin diubah suai untuk memudahkan pembaca.

Pandangan dan pendapat penulis adalah hasil karya asli penulis dan tidak mewakili serta tidak mencerminkan pandangan dan pendapat dari Gempak. Gempak tidak bertanggungjawab atas sebarang kesilapan atau kesalahan kandungan artikel ini.

Kepada anda yang berminat untuk menyertai peraduan GempakSpot X Althea, hantarkan karya anda sekarang sebelum tarikh tutup peraduan pada 25 Oktober 2020 ke GempakSpot