,
gaya hidup

”Dia Bukan Orang Senang, Tapi Dia Berusaha Untuk Kehidupan.” Shafeeqa Kongsi Sifat Atu Yang Ramai Tak Tahu.

Huda Hussain
21/10/2021
06:52 MYT
Meniti kehidupan sebagai pasangan suami isteri ada pasang surutnya. Ada waktu bahagia, ada masa memendam rasa dan tak kurang juga bermasam muka. Adat berkahwin, sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Pun begitu, fitrah ikatan suami isteri itu sendiri saling melengkapi antara satu sama lain. Kekurangan isteri, suami tampung. Kelemahan suami, isteri cuba untuk bertoleransi. Pokoknya, saling memberi dan mencari kata sepakat. Barulah ketemu harmoni dan lebih hormat menghormati sesama suami isteri.
Kredit Foto: IG Shafeeqa Johari
Pada hemat penulis, antara pasangan suami isteri dalam kalangan selebriti, Atu dan Shafeeqa antara yang wajar dijadikan contoh ikutan. Betapa sesama mereka saling menyokong satu sama lain, rajin merencana itu dan ini, berkongsi rezeki dan semua itu dilakukan demi membantu mereka yang kurang berkemampuan, memperbaiki taraf kehidupan masing-masing. Daripada menjual kek lapis, menjahit PPE, mengumpul dana membantu menguruskan jenazah keluarga yang kurang berkemampuan dan banyak lagi. Semua itu dilakukan bersama-sama. Mungkin itulah berkatnya rumahtangga dan rezeki yang Allah beri buat mereka seisi keluarga.
Bukan berasal daripada keluarga kayangan, kedua-duanya insan biasa sahaja. Dan jika dilihat latar belakang keluarga mereka, penulis yakin ramai yang memandang tinggi kepada keduanya. Baik Atu mahupun Shafeeqa, masing-masing memahami peranan dan tanggungjawab untuk terus melayari alam rumahtangga. Setiap apa yang menjadi cita-cita suaminya, pasti dia juga turut serta. Bukan sekadar mendengar, tetapi sama membantu. Dan impian Atu untuk memiliki van jenazah baru-baru ini termakbul jua. Ya, semuanya atas kehendak dan izin-Nya. Tetapi berkat usaha, kesungguhan dan tidak kenal erti putus asa juga pertolongan daripada Dia lah yang memaktubkan segala. Terkini, Atu memasang impian mahu membina masjid, Insya-Allah doakan agar ia juga terlaksana.
Kredit Foto: IG Shafeeqa Johari
Bukanlah penulis mahu puji melangit, tetapi pasti ramai maklum dengan kehidupan serba sederhana yang mereka jalani selama ini. Bagaimana permulaan perjalanan Atu yang meninggalkan kampung halaman nun di Kampung Pantai Bahagia Kudat, Sabah demi mencuba nasib di Semenanjung bukan kepalang cabarannya.
Dan perkongsian isterinya, Shafeeqa yang dimuat naik di Instagram tempoh hari cukup untuk menjentik emosi juga mencetus inspirasi. Bercerita tentang apa yang dilalui suaminya selama ini, apa yang menjadi cita-citanya pada penulis cukup besar ertinya. Bagi segelintir orang, ia mungkin biasa-biasa sahaja. Tetapi mereka yang pernah merasai pahit getir, berjuang untuk hidup apatah lagi diduga dengan pelbagai ujian pastinya meninggalkan kesan mendalam. Yang secara tidak langsung, itulah yang membentuk jati diri dan pegangan agar terus tunduk membumi walau bergelumang dengan dunia glamor dan populariti sana sini.
Kredit Foto: IG Shafeeqa Johari
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Terkini

Suami Buat 100 Panggilan Gangguan Sehari Kerana Cemburu

gempak
18/09/2024
11:55 MYT
Semuanya terbongkar selepas wanita yang berusia 31 tahun dari wilayah Hyoga,Jepun telah membuat satu laporan polis.
Hiburan

Atu Zero Dah Malas Nak Bertanding, Mahu Beri Peluang Kepada Pelawak Lain - “Jujurnya Saya Penat Sebab Rasa…”

gempak
17/09/2024
14:55 MYT
Pelawak yang juga salah seorang ahli kumpulan Zero iaitu Atu meluahkan rasa kesal apabila golongan pelawak dalam industri tanah air seolah-olah dipinggirkan.
Berita

Diisytihar Musuh Selepas Keluar GISB, Bekas Jemaah Cerita Perit Hidup Tiga Tahun Dipisah Anak Isteri - "Fikiran Didoktrin, Mereka Ditempatkan Di Negara ..."

gempak
16/09/2024
04:25 MYT
Kisah syarikat GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) yang didakwa memanipulasi penghuni rumah amal mereka ternyata masih memberi kesan mendalam buat seorang bekas pengikut kumpulan berkenaan.
Hiburan

Pernah Buat ‘Show’ Percuma, Atu Zero Hanya Mahu Hiburkan Orang - “Bila Kita Tengok Orang Gembira, Hati Rasa…”

gempak
10/09/2024
03:55 MYT
Pelawak yang juga salah seorang ahli kumpulan Zero iaitu Atu mengakui dia kini tidak kisah dengan bayaran malah pernah membuat persembahan secara percuma.
Hiburan

PU Riz Titip Pesanan Untuk Lelaki Bakal Berkahwin - “Perkara Ini Juga Ada Ulama Kata Wajib & Sunnah Kata Mesti Dibuat”

gempak
09/08/2024
06:55 MYT
Suami kepada selebriti Neelofa iaitu PU Riz atau Ustaz Haris Ismail menitipkan pesanan untuk golongan lelaki yang bakal mendirikan rumah tangga.