Berkongsi di Instagram miliknya semalam, Jovian ternyata amat teruja memasuki pejabat barunya di syarikat Cheetah. Cheetah Corporation (M) Sdn Bhd telah menandatangani kontrak selama dua tahun dengan Jovian Mandagie Group Sdn Bhd dan melantik Datuk Jovian Mandagie sebagai Pengarah Kreatif Cheetah yang baru
.

Cheetah dalam satu kenyataan berkata, Jovian akan menyediakan khidmat memperbaiki reka bentuk dan budaya jenama Cheetah.


Memetik kenyataan dari Berita Harian, tambah pihak Cheetah, "Jovian Mandagie Group Sdn Bhd juga akan berinovasi dan memperkukuhkan kehadiran Cheetah dalam platform maya bagi memacu hala tuju syarikat ke arah mempertingkatkan penawaran digitalnya," katanya.


"Pelantikan Jovian sebagai Pengarah Kreatif juga akan menyaksikan trend fesyen terkini bakal menyegarkan rangkaian produk Cheetah akan datang.


Cheetah berkata, Jovian yang juga jenama terkemuka dalam industri fesyen tempatan akan membawa pengalaman puluhan tahun dalam segmen pakaian dan runcit, set kemahiran e-dagangnya.


"Saya menantikan kemajuan usaha ini dalam memperbaharui barisan fesyen dengan menerapkan gaya lebih baharu dan bergaya," katanya.


Makin bersinar gemilang jenama Jovian Mandagie dalam industri fesyen tempatan. Selepas kejayaan mencipta mask jenama lokal yang laris, juga pereka fesyen untuk baju-baju yang selalu digayakan Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Ismail Sabri ketika muncul di televisyen, kini melangkah setapak ke hadapan dengan Pengarah Kreatif Cheetah. Tahniah!



Sejarah Jenama Cheetah


Syarikat ini memulakan perniagaan dengan cara tradisional pada tahun 1977, dengan pihak patriark menubuhkan perniagaan keluarga untuk pakaian sukan. Pada tahun 1979, jenama "CHEETAH" dilancarkan, menandakan masuknya arena pakaian sukan.


Berkonsentrasi pada rangkaian pasaran, penjenamaan dan reka bentuk sebagai peranan utamanya, syarikat ini telah mengembangkan portfolio dengan lebih banyak jenama untuk segmen pasaran yang berbeza dan gaya hidup santai.


Ia merangkumi Cheetah Junior, Cheetah Ladies, C. Union, CTH Unlimited, C2 United, CTH Ladies dan Baby Cheetah. Syarikat ini juga mempunyai dua jenama pemegang lesen antarabangsa Ladybird - pakaian kanak-kanak dan pakaian perniagaan lelaki - GQ.


Kejayaan jenama dan label dibangunkan melalui penyumberan luar kepada pembekal yang berdedikasi dan boleh dipercayai yang bersama syarikat itu sejak awal penubuhannya, dan melalui hubungan jaringan syarikat yang baik yang mendorongnya berkembang ke lebih dari 800 titik penjualan di seluruh negara, termasuk butik yang berdiri sendiri.


Selama bertahun-tahun bekerja keras untuk berada di barisan hadapan pakaian sukan, jenama "CHEETAH" dianugerahkan anugerah SUPERBRAND 2005, syarikat sukan dan pakaian kasual pertama yang diiktiraf dengan anugerah sedemikian. Pada tahun 2009, syarikat itu menerima satu lagi anugerah, Anugerah Kecemerlangan Asia Pasifik untuk Usahawan.


Pada bulan Januari 2005, ia disenaraikan di Papan Kedua Bursa Malaysia di bawah Cheetah Holdings Berhad dan pada bulan Julai 2007 penyenaraian tersebut telah dipindahkan ke Papan Utama Bursa Malaysia.


Pada tahun 2009, syarikat ini telah memusatkan sepenuhnya semua operasinya - pemasaran, pengedaran, reka bentuk dan pergudangan - ke dalam bangunan seluas 100,000 kaki persegi di mana pihak pengurusan dapat mengawasi semua jabatan dan prihatin dengan semua kakitangannya.