Monday Blues adalah satu perasaan tertekan atau sedih seseorang individu untuk kembali ke rutin bekerjanya pada hari Isnin. Perasaan ini hadir selepas melalui beberapa hari bercuti yang menyeronokkan sebelum itu. Perasaan ‘blues’ ini timbul apabila seseorang berasa terpaksa dan ‘tepu’ untuk mula bekerja.


Ini antara 15 cara legit yang dianjurkan pakar untuk mengatasi perasaan tersebut. Lakukan secara perlahan-lahan dan tenang. Monday blues adalah situasi biasa berlaku kepada sesiapa pun. Jangan bimbang. Yang penting, perlu ada ada persediaan untuk melalui hari Isnin yang produktif.


  1. Jangan terlalu ‘sayang’ hujung minggu anda - Kajian menunjukkan orang yang tertekan di tempat kerja cenderung lebih gembira pada hujung minggu. Jadi jangan terlalu menanti hari Sabtu dan Ahad sahaja. Cuba sebarkan kegembiraan dan rancang sesuatu yang menyeronokkan sepanjang minggu, seperti menonton midnight movie dengan rakan-rakan. Terdapat tujuh hari dalam seminggu itu — jadikan semuannya hari penting. Mengapa tidak menempah tiket wayang untuk malam Isnin itu? Atau mengopi bersama teman untuk memberi sinar di penghabisan hujung minggu anda.

  1. Anggap hari Ahad sebagai hari rehat - Walaupun masa sosial pada pertengahan minggu semuanya baik-baik saja, namun memiliki keseimbangan dalam kehidupan adalah cara terbaik untuk melihat hari Isnin sebagai hari yang berlainan, dan bukannya pertanda penghabisan hujung minggu. Pilih sama ada malam Jumaat atau Sabtu untuk keluar, dan luangkan satu malam lagi di rumah dengan rakan-rakan. Kemudian, luangkan sedikit masa untuk diri sendiri — sama ada memanjakan diri anda, menyediakan hidangan istimewa atau bersukan, masa yang diperuntukkan untuk diri sendiri akan mengimbangi perasaan untuk Isnin nanti. Selain itu, tidak dinafikan terlalu banyak masa berjimba dan keluar berjalan menyebabkan kurang tidur dan penat. Ini pasti menjejaskan produktiviti hari Isnin anda.

  1. Jangan tidur lama dari biasa – ramai yang menghabiskan masa petang pada hari minggu dengan tidur yang lama. Berpegang pada jadual tidur yang sama boleh membantu anda menyesuaikan diri dengan peralihan kembali ke hari kerja dari hujung minggu anda yang santai. Selain itu, mengekalkan jadual tidur yang tetap sepanjang minggu boleh membantu anda berasa tenang dan bertenaga, dan bagus untuk mood anda secara umum, menurut penyelidikan. Ada juga yang suka bangun lewat pada hari Sabtu dan Ahad sebagai ‘balas dendam’. Ini yang menyebabkan anda lebih benci hari Isnin nanti.

  1. Rancang lebih awal pada malam Ahad anda – Letakkan pakaian pagi Isnin dan rancang makan tengah hari yang enak pada malam sebelumnya. Ini dapat meringankan sebarang tekanan pada pagi anda agar hari Isnin lebih mudah diterima. Dan ingat untuk menetapkan semula ‘alarm’ supaya anda bangun tepat pada masanya dan mengelakkan lewat ke tempat kerja. Hari ini anda boleh menetapkan penggera kepada hanya hari bekerja dan memintanya mengabaikan hujung minggu dengan gembira.

  1. Jangan abaikan waktu tidur – Pastikan anda tidur selama tujuh hingga sembilan jam untuk bersiap sedia untuk minggu kerja. Tidur pada waktu yang munasabah akan menjadikan jam penggera sebagai kawan baik anda. Walaupun hari minggu penuh dengan agenda dari siang ke malam, tapi anda tidak sepatutnya keluar minum sampai ke subuh! Berasa mengantuk dan lesu pada hari Isnin pasti menjejaskan semangat kerjamu untuk seharian.

  1. Dan bangun awal pada hari Isnin – Bangun sedikit awal dari hari lainnya akan membuatkan kamu ada masa ekstra untuk bersedia menghadapi hari Isnin. Tingkatkan metabolisme dan mulakan hari dengan sarapan pagi yang lazat. Rasa lapar adalah perasaan yang tidak baik memulakan hari di tempat kerja.

  1. Menjana getaran yang baik – melalui muzik dan sebagainya. Ketika bersiap untuk bekerja, pasangkan stereo (atau perkhidmatan penstriman muzik yang digemari). Kebanyakan orang mendengar muzik untuk meningkatkan mood mereka. Menurut penyelidikan, ini adalah salah satu daripada tiga sebab utama orang ramai menyukai lagu yang menggembirakan. Oleh itu, apabila anda bersiap-siap untuk bekerja atau sedang menikmati sarapan atau memandu ke tempat kerja, bunyikan lagu yang menggembirakan anda.

  1. Pergi ke gim (early-bird) – Walaupun, ya, ia kelihatan seperti kerja keras pada hari Isnin, berlari atau bersenam boleh menjadi tiket untuk membantu anda melepasi Monday blues seperti Kool-Aid Man. Bukan rahsia lagi bahawa senaman meningkatkan tahap endorphin, jadi cuba lakukan senaman awal pagi untuk memulakan hari dengan cara yang betul. Dan walaupun mengangkat beberapa dumbbell tidak secara automatik bermakna bos anda akan melepaskan diri anda atau e-mel yang berderet, tetapi setidaknya ia memberi satu rangsangan yang baik terhadap tubuh anda sendiri.
  1. Penampilan ‘ekstra’ – Baju baru, hari baru. Pakai baju yang baru dibeli pada hari Isnin. Sesetengah kajian mengesyorkan memakai merah untuk berasa lebih yakin apabila menuju ke pejabat. Walau apa pun warna pakaian anda, berpakaian untuk menarik perhatian bermakna anda boleh menjadi salah seorang daripada mereka yang menetapkan tenaga di pejabat, bersedia untuk berjaya dan memberi inspirasi kepada orang lain. Anggap hari Isnin sebagai hari ke majlis penting!
  1. Senyum – Senyumlah ketika mandi, senyum kepada barista, dan tunjukkan gigi putih mutiaramu itu ke seluruh pejabat. Senyuman yang menular boleh membantu membuatkan anda berasa lebih baik — dan orang lain di pejabat juga (anda bukan satu-satunya orang yang membenci hari Isnin. Kajian pada tahun 2019 mendapati bahawa wajah ceria memotivasikan kebolehdekatan dan kemesraan lebih daripada wajah suram yang menjauhkan orang ramai. Jika anda mengukir senyuman itu kepada teman-teman pejabat, banyak perkara positif akan kembali ke arah anda. Dan itu boleh membantu anda menjadikan hari pertama minggu kerja anda tidak begitu teruk. Anda boleh menambah baik permulaan minggu anda hanya dengan mempamerkan wajah gembira. Inilah tempat yang bagus untuk bermula.

  1. ‘Reward’ diri anda – Jadikan hari Isnin bermanfaat. Manjakan diri dengan sekeping coklat, membeli-belah dalam talian semasa waktu makan tengah hari, atau lakukan hubungan intim bersama pasangan. Membenarkan diri anda konsesi sekali-sekala bermakna kerja anda tidak lagi kelihatan seperti treadmill yang menyusahkan.

  1. Ambil rehat kecil sepanjang hari – Jangan terus terpaku pada kerusi meja sepanjang hari. Berjalan-jalan untuk mendapatkan udara segar, keluar untuk makan tengah hari atau jika boleh, pergi ke gim untuk bersenam sekejap. Kajian 2019 ke atas janitor pangsapuri mendapati bahawa rehat yang kerap di tempat kerja bukan sahaja mengurangkan keletihan dan tekanan kerja, tetapi juga mengurangkan risiko masalah jantung lebih jauh. Dapatkan kopi untuk diri sendiri. Regangkan kaki anda. Elakkan terlalu lama mengadap skrin komputer anda.
  1. Bertenang dengan beban kerja – bukan ambil mudah atas tugasan yang diberi tetapi uruslah bebanan kerja dengan sebaiknya. Jangan sehingga menekan diri dan otak. Jika mempunyai rakan setugas, berkongsilah pendapat dengannya dan jangan segan untuk meminta bantuan jika perlu.

  1. Fikir mengapa hari Isnin anda berwarna ‘biru’ – Jika anda takut hari Isnin tidak kira apa pun, maka mungkin sudah tiba masanya untuk membuat beberapa perubahan. Itu mungkin lebih mudah diucapkan daripada dilakukan — tugas mengubah kerjaya anda menjadi lebih sukar disebabkan oleh belenggu kehidupan moden, sewa, tanggungjawab, langganan, dan apatah lagi pasaran kerja yang menjadi semakin sukar untuk ditembusi. Walau bagaimanapun, jika hanya beberapa perkara yang menjadikan Isnin anda tidak baik, anda mungkin mempunyai masa yang lebih baik di tempat kerja jika anda meminta perpindahan daripada rakan sekerja yang bermasalah atau tugas tambahan jika anda merasakan bahawa pekerjaan anda tidak mencabar.

  1. Cari cara untuk menggembirkan diri sendiri – kita adalah penentu pada kebahagiaan kita. Carilah teman-teman sekepala yang boleh mengisi masa lapang bersama sambil mengurangkan tekanan yang dihadapi. Tidak salah untuk mencuri sedikit masa berbual bersama teman sekerja atau ke pantry untuk membancuh secawan kopi bersama.