Keluang Man

Nas Muammar Zar Jadi Keluang Man, Ini Fakta Animasi Adiwira Yang Mengangkat Martabat Pesakit Mental

Maliah Surip
29/11/2023
12:55 MYT
Pelakon Nas Muammar Zar atau dahulu dikenali sebagai Nas-T diumumkan memegang peranan adiwira ikonik Malaysia, Keluang Man.
Filem Keluang Man yang bakal diarahkan oleh sutradara muda yang prolifik, Anwari Ashraf dijadual menjalani penggambaran pada 2024 dan ditayangkan tahun 2025.
Namun sebelum menonton Keluang Man versi filem, apa kata kita imbas semula fakta menarik mengenai animasi adiwira yang ditayangkan antara tahun 1998 sehingga 2005 ini.
Watak utama Keluang Man adalah lelaki normal bernama Borhan. Borhan tidak memiliki kuasa luar biasa atau ajaib seperti adiwira yang ditonjolkan kebanyakan karya Barat. Borhan menawan hati dengan kejujurannya sebagai seorang penyelamat yang membenteras jenayah.
Di sebalik topeng Keluang Man, Borhan adalah seorang pesakit mental dan menetap di Hospital Bahagia Tumpoi. Dia merupakan seorang jaguh silat sebelum dimasukkan ke hospital gila.
Keluang Man mempunyai sahabat baik bernama Tiong Man di Hospital Bahagia Tumpoi. Nama sebenarnya adalah Samad yang akan menjelma menjadi Tiong Man pada waktu malam.
Siri animasi Keluang Man diilhamkan oleh Allahyarham Kamn Ismail dan diterbitkan oleh UAS Animation Studios. Kamn Ismail juga merupakan pengarah animasi yang sebelum ini memperkenalkan karakter Usop Sontorian.
Selain Kamn dua lagi pengarah pernah duduk di kerusi sutradara mengarahkan animasi ini. Mereka adalah Mohd Ariffin Jamal (2001 - 2003) dan Arjuna Ibnu Tapa sehingga 2005.
Raja Zaharuddin Shah Raja Chik, salah seorang bekas animator Usop Sontorian telah menghasilkan rekaan watak animasi dan lakaran ceritanya yang pertama.
Keluang Man merupakan animasi tempatan pertama yang menggabungkan animasi 2D dengan latar belakang 3D.
Sepanjang bersiaran, Keluang Man telah ditayangkan sebanyak tujuh musim dengan 144 episod.

BERITA TRENDING: Nas-T Diumum Sebagai Keluang Man​

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Calon Wonda Coffee Keluang Man Of The Month: Cinta Seorang Cat Lover, Yayan Sanggup Habiskan Masa & Tenaga Selamatkan Kucing Jalanan

gempak
22/06/2024
13:20 MYT
Pencinta dan penyelamat kucing jalanan, Nor Izyan Syahida atau Yayan tidak menyangka dirinya tercalon bagi anugerah Wonda Coffee Keluang Man of The Month untuk bulan ini.
Hiburan

Aleeya Zailan Puji Penganjuran Wonda Coffee Keluang Man Of The Month - “Ramai Yang Suka Buat Kebaikan”

gempak
14/06/2024
07:32 MYT
Usahawan dan pempengaruh, Aleeya Zailan akui terkejut apabila dinobatkan sebagai juara anugerah Wonda Coffee Keluang Man Of The Month pada 5 Jun lalu.
Viral

Undian Dibuka, XYZ Team, Yayan & Jiu Ming Ge Calon Wonda Coffee Keluang Man Of The Month!

gempak
02/06/2024
14:25 MYT
Undian bagi kategori Wonda Coffee Keluang Man Of The Month telah pun dibuka secara rasmi kepada umum.
Keluang Man

Wonda Coffee Keluang Man Of The Month: Jom Calonkan Individu Pilihan Anda Untuk Bulan Jun!

gempak
31/05/2024
13:55 MYT
Seperti yang diumumkan sebelum ini, Gempak Most Wanted telah memperkenalkan kategori baharu iaitu Wonda Coffee Keluang Man Of The Month!
Keluang Man

Calon WONDA Coffee Keluang Man Of The Month: Aliff Ahmad Lantang Bersuara Demi Keadilan!

gempak
30/05/2024
16:00 MYT
Aktivis, Aliff Ahmad adalah salah seorang daripada empat calon bagi kategori Wonda Coffee Keluang Man Of The Month.