,
Keluang Man

Nas Muammar Zar Jadi Keluang Man, Ini Fakta Animasi Adiwira Yang Mengangkat Martabat Pesakit Mental

Maliah Surip
29/11/2023
12:55 MYT
Pelakon Nas Muammar Zar atau dahulu dikenali sebagai Nas-T diumumkan memegang peranan adiwira ikonik Malaysia, Keluang Man.
Filem Keluang Man yang bakal diarahkan oleh sutradara muda yang prolifik, Anwari Ashraf dijadual menjalani penggambaran pada 2024 dan ditayangkan tahun 2025.
Namun sebelum menonton Keluang Man versi filem, apa kata kita imbas semula fakta menarik mengenai animasi adiwira yang ditayangkan antara tahun 1998 sehingga 2005 ini.
Watak utama Keluang Man adalah lelaki normal bernama Borhan. Borhan tidak memiliki kuasa luar biasa atau ajaib seperti adiwira yang ditonjolkan kebanyakan karya Barat. Borhan menawan hati dengan kejujurannya sebagai seorang penyelamat yang membenteras jenayah.
Di sebalik topeng Keluang Man, Borhan adalah seorang pesakit mental dan menetap di Hospital Bahagia Tumpoi. Dia merupakan seorang jaguh silat sebelum dimasukkan ke hospital gila.
Keluang Man mempunyai sahabat baik bernama Tiong Man di Hospital Bahagia Tumpoi. Nama sebenarnya adalah Samad yang akan menjelma menjadi Tiong Man pada waktu malam.
Siri animasi Keluang Man diilhamkan oleh Allahyarham Kamn Ismail dan diterbitkan oleh UAS Animation Studios. Kamn Ismail juga merupakan pengarah animasi yang sebelum ini memperkenalkan karakter Usop Sontorian.
Selain Kamn dua lagi pengarah pernah duduk di kerusi sutradara mengarahkan animasi ini. Mereka adalah Mohd Ariffin Jamal (2001 - 2003) dan Arjuna Ibnu Tapa sehingga 2005.
Raja Zaharuddin Shah Raja Chik, salah seorang bekas animator Usop Sontorian telah menghasilkan rekaan watak animasi dan lakaran ceritanya yang pertama.
Keluang Man merupakan animasi tempatan pertama yang menggabungkan animasi 2D dengan latar belakang 3D.
Sepanjang bersiaran, Keluang Man telah ditayangkan sebanyak tujuh musim dengan 144 episod.

BERITA TRENDING: Nas-T Diumum Sebagai Keluang Man​

Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Jadi Lokasi Ikonik Penggambaran Filem, Mural Gergasi Keluang Man Setinggi Tiga Tingkat Diabadikan Di Kluang Johor

gempak
07/09/2024
09:30 MYT
Bagi meraikan watak kebanggaan superhero ikonik Malaysia, Astro Shaw melancarkan mural gergasi Keluang Man di salah satu lokasi penggambaran filemnya iaitu di Kluang, Johor.
Keluang Man

Kehadiran Keluang Man & Pelakon Filem Kahar: Kapla High Council Meriahkan Lagi Perarakan Hari Kebangsaan Ke-67

gempak
31/08/2024
05:21 MYT
Tahun ini, bukan sahaja abang Bomba dan JPJ yang menjadi tumpuan netizen namun kehadiran bintang filem Kahar: Kapla High Council dan Keluang Man juga turut menambahkemeriahan buat penonton yang hadir untuk menyaksikan perbarisan itu secara langsung.
Keluang Man

CEO Etika Teruja Jalin Kerjasama Dengan Astro Shaw, Tak Sabar Tunggu Filem Keluang Man

gempak
27/08/2024
15:24 MYT
Tayangan filem aksi superhero ikonik negara, Keluang Man sememangnya amat dinantikan oleh seluruh rakyat Malaysia.
Keluang Man

Astro Shaw Umum Keluang Man Tamat Penggambaran, Banyak Benda Menarik Menanti Penonton

gempak
26/08/2024
10:47 MYT
Penerbit filem aksi superhero ikonik negara, Keluang Man iaitu Astro Shaw bersama salah satu jenama kopi sedia diminum (RTD) terkemuka di Malaysia, Wonda Coffee baru sahaja ‘Wonda Kopi Edisi Kluang’.
Keluang Man

“Dah 10 Bulan Diet, Hanya Ambil Karbohidrat & Protein” - Nas Sanggup Korban Makanan Sedap Demi Keluang Man

gempak
24/08/2024
21:55 MYT
Pelakon utama filem Keluang Man iaitu Nas Muammar Zar sanggup berkorban demi menjayakan karakter dan tanggungjawabnya dalam filem itu.