Dalam perkongsian Ustaz Hanafiah Malek melalui ceramahnya, beliau amat memahami perasaan pasangan yang bertahun-tahun berkahwin tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Terdapat satu petua atau tips yang diceritakan oleh sahabatnya seorang ulamak di Yaman.


Kira-kira tiga tahun lepas, ada seorang kenalan berusia 53 tahun sudah lama berkahwin dan masing-masing suami isteri didapati mandul oleh doktor. Lalu, mereka mengamalkan petua ini, Subhanallah dengan kuasa Allah, isterinya berjaya melahirkan seorang anak. Inilah kuasa dan kehendak Tuhan, mengatasi segala pengetahuan manusia.



Kredit Foto: Google


Ini Petuanya:

Cari kurma yang liat dan kering sebanyak satu kilo. Kurma basah atau lembik tidak boleh. Kemudian, dapatkan juga seliter susu kambing, afdalnya yang segar. Suami dan isteri masing-masing kaup segenggam kurma (lebih kurang 15 ke 16 biji dalam satu kaup). Buang biji kurma itu dan kisar bersama susu kambing.


Susu itu diminum separuh oleh suami dan separuh lagi si isteri. Habiskan susu tersebut dalam satu hari dan cukuplah ia dibuat setahun sekali. Pada hari ke dua dan hari-hari seterusnya, amalkan pula makan tujuh biji kurma suami dan isteri. Jangan lupa, minum juga segelas susu kambing.


Amalkan amalan ini selama setahun. Namun, selalunya dalam tiga ke empat bulan, Insya Allah akan diberi khabar gembira. Semuanya dengan ketentuan dan izin Allah swt yang maha pemurah lagi penyayang.


Kredit Foto: Google

Kredit Foto: Google


Ustaz Hanafiah turut menyarankan bacaan surah Maryam ayat satu sehingga 12. Ada yang kata ayat satu hingga 10. Namun, setelah dikaji-kaji, lebih afdal dibaca daripada ayat satu hingga 12. Jadikan kisah Nabi Zakaria sebagai inspirasi, bagaimana dirinya yang sudah tua dan beristerikan wanita mandul, tetap dianugerahkan anak setelah memohon kepada Allah.


Ingatlah, ini cuma tips bukanlah anjuran nabi. Namun, tidak salah mencuba dengan niat dan doa yang baik. Apa pun boleh termakbul dengan kuasa Allah swt. Walaupun doktor kata seseorang itu mandul, namun makhluk tetap makhluk tidak mampu menandangi takdir Allah.