Jenama pakaian terkenal, UNIQLO mengumumkan pelancaran koleksi +J Fall/Winter 2021 yang sudah berada di psaran mulai 19 November (Koleksi penuh hanya terdapat di kedai UNIQLO Fahrenheit 88). Hubungan kerjasama UNIQLO dengan pereka legenda, Jil Sander sudah termeterai sejak 2009 dengan kepelbagaian koleksi yang sentiasa mencuri tumpuan. +J Fall/Winter 2021 ialah koleksi istimewa yang menandakan berakhirnya Chapter 2.


Chapter 1 bermula 12 tahun yang lalu dan termasuklah siri koleksi +J dari 2009-2011. Chapter 2 merangkumi seleksi Musim Luruh/Musim Sejuk 2020, Musim Bunga/Musim Panas 2021 dan terbaharu, rangkaian Musim Luruh/Musim Sejuk 2021.


Ketika dunia sedang bersiap untuk permulaan kehidupan baru, UNIQLO terus memeriahkan seleksi himpunannya musim demi musim. Untuk Musim Luruh/Musim Sejuk 2021, +J mengembangkan lagi signature understatement beliau. Jahitan sofistikated dengan material berkualiti tinggi mampu mencipta tafsiran moden untuk helaian yang sangat didambakan – diselitkan dengan fungsi baru.


Rekaan menarik dan bentuk ikonik ditenun menjadi siluet baharu yang indah. Idea +J tentang pakaian seragam moden global memberi inspirasi kepada personaliti si pemakai dan menambahkan keyakinan jitu apabila kita muncul semula di tengah khalayak.


Mengulas mengenai koleksi terbaharu ini, Sander berkata, “Koleksi musim sejuk ini menumpukan pada siluet tersendiri, tekstur sensual dan jahitan mewah yang bertindak balas kepada rasa selesa baharu kami: Gaya sofistikated untuk semua orang. Kita kembali ke kehidupan sosial, dalam situasi yang dilindungi. Koleksi ini meneroka siluet bersaiz besar baru dengan kesesuaian terkawal dan variasi klasik musim sejuk yang ketara.”





Temubual Eksklusif Bersama Sander



Anda mengelak extravagant fashion statements dan lebih suka bercakap tentang mengembangkan visi anda tentang +J. Boleh jelaskan?
Saya suka menonjolkan pakaian dengan cara yang lebih halus. Saya menumpukan pada bentuk yang diukir dan siluet menarik yang jelas kelihatan, walaupun dari jauh. Dan bahan dan mutu kerja, yang diserap dalam reka bentuk +J juga bercakap dengan mata. Saya mengelakkan hiasan berlebihan yang mengganggu karisma pemakainya. +J mahu menggariskan nilai seseorang dengan potongan yang benar-benar moden. Kesesuaian yang baik adalah sama penting untuk kemodenan.




Asas +J adalah idea untuk mencipta "uniform moden." Pada pandangan anda, apakah jenis uniform yang anda fikir penting untuk hidup dalam dunia moden?
Apabila saya bercakap tentang "uniform," saya memikirkan kesaksamaan dalam erti kata saling menghormati. Dengan kepintaran potongan mereka, pakaian seragam menandakan kesedaran tentang nilai diri. Keseluruhan pernyataan mereka yang meremehkan memberi ruang untuk keperibadian orang lain. Saya dibesarkan di Jerman Utara dan dibesarkan dalam tradisi Protestan yang menekankan diri dalaman, kecerdasan dan rohani kita. Saya suka menonjolkan nilai ini.




Daripada duffle coats dan pea coats ke pilot jackets, koleksi ini menampilkan beberapa kot dengan asal-usul tentera. Apakah yang terlintas di fikiran anda apabila mengemas kini item klasik ini untuk +J?
Dalam tentera, fungsi adalah paling penting. Untuk itu, pakaian awam telah diubah suai dan disempurnakan demi kepentingan daya tahan, keselesaan dengan kepelbagaian keperluan iklim. Dalam tradisi ketenteraan, kami mendapati pakaian yang ikonik dan sangat diperlukan - personaliti sebenar dalam almari pakaian kami. Saya suka cabaran kreatif untuk mentafsir nilai klasik itu demi masa kita, keperluan tepat dan kepekaan kontemporari.








Bagaimanakah signatur anda sebagai pereka berperanan?
Saya suka menganggap signatur saya sebagai halimunan. Saya lebih suka mengurang dan hanya menambah yang perlu saja. Ini termasuk mengelakkan gaya masa lalu yang buat kita ketinggalan, sama seperti hiasan yang tak penting. Tulisan tangan yang tidak kelihatan juga mungkin dirasai sebagai hasil daripada proses enggan menerima penyelesaian yang lebih mudah, tetapi kurang memuaskan, sama ada dalam pilihan bahan, dalam potongan, warna atau butiran sartorial. Akhirnya, komposisi koleksi secara umum, mesej keseluruhannya dan fakta, bahawa individu berkomunikasi antara satu sama lain boleh dilihat sebagai tandatangan yang halus. Saya mahu semua reka bentuk +J satu musim bercakap dalam bahasa yang sama.



Koleksi ini tampak moden dan minimalis seperti musim-musim sebelumnya. Antaranya, skirt berlipat sangat dramatik dan kelihatan mempunyai daya tarikan yang sedikit berbeza daripada yang lain. Bolehkah anda jelaskan?
Skirt yang anda sebutkan, ialah contoh yang baik untuk bagaimana kombinasi dan rangkaian baru berkembang. Skirt panjang lilitan lipit dengan lipatan berayun melengkapkan siluet double face coat gaya feminin. Anda juga boleh menggabungkannya dengan sweatshirt untuk gaya yang segar. Untuk mengimbangi semuanya, anda mungkin mahu memakainya dengan kasut yang tebal.



Kita melihat lebih banyak jenis barangan luar seperti baju bawah dan kot campuran kasmir. Terutamanya, kot panjang balutan campuran kasmir mempunyai siluet yang sangat segar dan rupa yang sofistikated. Sila jelaskan tentang konsep reka bentuk dan tips penggayaannya.
Pakej kot bawah yang ringan adalah fesyen kesukaan yang lebih terkini, namun ia telah bertukar menjadi klasik. Saya berasakan bahawa kemungkinan estetiknya masih belum habis dan mencari bahan, siluet dan perkadaran baharu. Mengenai blend wrap coat kasmir, saya mereka bentuknya dengan lengan yang menarik dan tali pinggang dalam, yang membolehkan draping yang elegan di bahagian hadapan. Kot itu agak feminin, tetapi anda juga boleh menggabungkannya dengan cara yang sporty.








Apakah inspirasi reka bentuk dan tema anda untuk koleksi Fall & Winter 2021?
Saya ingin menyerlahkan kehidupan dan menyatakan nilainya. Itulah sebabnya saya bekerja dengan satin poliester sedikit berkilauan. Kehidupan kita bermula sekali lagi pada penghujung pandemik yang penuh harapan. Kami berasa lebih seksi dan menghargai perasaan dan penampilan sensual dalam pakaian. Oleh itu, saya meningkatkan kualiti barangan asas ke tahap yang lain dan mengolahnya semula dengan cara yang lebih mewah dan menggoda.



Apabila ramai mendengar +J, perkara pertama yang mereka fikirkan ialah baju, kerana ia memainkan peranan penting dalam koleksi ini. Boleh kongsikan beberapa tips tentang cara penggayaan baju dengan cara yang paling sesuai untuk mereka?
Saya kadang-kadang menggunakan baju putih sebagai contoh untuk idea polos saya, tetapi saya selalu melihat baju itu hanya sebagai satu elemen dalam koleksi yang kompleks. Biar saya nyatakan begini: Sebaik sahaja anda mempunyai baju yang disesuaikan dengan bentuk yang sesuai dengan badan anda, anda akan mencari perkara yang sama dalam jaket dan seluar yang sesuai dengannya. Hari ini, baju formal dipakai di atas seluar, sebagai jaket baju atau sebagai ganti pakaian, yang menjadikan kesempurnaan butiran sartorial lebih penting. Anda boleh menggabungkan baju yang dipadankan dengan kot tebal untuk kontras kekuatan dan kepekaan. Atau anda hanya memakai kot itu sahaja.



Apakah perasaan anda dalam memberikan inspirasi kepada mereka yang memakai item daripada koleksi ini?
Saya fikir, perasaan sebenar terlalu peribadi untuk diilhamkan oleh fesyen. Tetapi saya ingin menggalakkan sikap yakin dan kesejahteraan sensual itu sendiri.



Apakah yang memberi inspirasi kepada palet warna untuk koleksi Fall & Winter? Musim ini, anda telah menggabungkan warna merah dan biru yang cantik. Jelaskan?
Putih visual dan variasi merah, terutamanya untuk baju dan rajutan, adalah kumpulan tenaga dalam rangkaian warna hitam, grafit, khaki dan warna karamel yang bersahaja. Palet keseluruhan yang menarik perhatian kepada volum, potongan dan siluet.







Ceritakan lebih lanjut tentang beg yang membuat debut untuk koleksi ini.
Idea kolektif beg kami telah berubah dalam beberapa dekad yang lalu. Kepraktisan dan reka bentuk yang bijak adalah teras, dan kami cenderung mencari bentuk uniseks. Beg adalah barangan penting, seperti telefon pintar hari ini. Perkara utama bagi saya ialah ruang penyimpanan, kemudahan, bentuk moden yang menarik dan kulit yang padat dan sentuhannya. Saiz yang lebih besar boleh menggantikan beg bimbit.



Apabila melihat item outerwear, sweats, dan knit musim ini, apakah yang membuatkan koleksi itu menonjol?
Koleksi musim sejuk ini menampilkan siluet tersendiri, klasik kitar semula, tekstur sensual, penekanan pada nilai, jahitan mewah dan perkadaran yang bertindak balas kepada rasa selesa baru kami. Ia menawarkan rupa yang sofistikated kepada semua orang.