Saya tidak mahu menyentuh isu pendapat pakar, siapa pun mereka, kita perlu hormati. Sebagai pendengar, kita diberi akal fikiran untuk menimbangtara yang mana boleh diikut, mana yang perlu ditapis.


Untuk kekal hidup bahagia dan harmoni dalam rumahtangga perlu ada keseimbangan. Perempuan lawannya lelaki. Positif lawannya negatif. Air lawannya api. Perlu ada sedikit kontra dalam hidup berpasangan.


Begitulah halnya apabila seorang suami ditakdirkan bertemu jodoh dengan isteri yang berkelulusan tinggi, berkerjaya hebat, berdikari, bijak dan tangkas membuat keputusan hidup. Inlilah hakikat yang dimiliki kebanyakan wanita hari ini.


Ada kajian menunjukkan juga kebanyakan wanita hari ini lambat mendapat jodoh kerana kesibukan mereka mengejar komitmen seperti kerjaya dan gaya hidup, membuatkan mereka tidak mengharapkan lelaki untuk menyempurnakan kehidupan mereka (tapi bukan semua, hanya segelintir).




Kredit Foto: Google



Wanita Memadai Melengkapkan Kekurangan Lelaki


Wanita tidak perlu menjadi sama tarafnya dengan lelaki kerana Allah telah melahirkan seorang perempuan itu dengan sebaik-baik hak dan kelebihannya. Sebagai perempuan kita perlu menjadi ‘bijak pandai’ dengan menjaga kehormatan diri dan tidak mudah dieksploitasi oleh golongan lelaki hatta suami sendiri.


Yang menjadi kebimbangan pada masa ini ialah apabila lelaki mula hilang sikap tanggungjawab apabila memiliki isteri yang terlalu berdikari dan ‘tunjuk pandai’. Tunjuk pandai di sini bukan bermaksud memiliki ijazah atau berpelajaran tinggi bekerja hebat, tak salah itu semua, teruslah mengejar cita-cita setinggi langit pun, silakan. Tetapi maksud tersiratnya di sini, apabila semua tanggungjawab suami mahu dipikul isteri dek kerana mahu menunjuk ‘power’.


Inilah antara dorongan seorang suami akan mula bersikap lepas tangan dalam tidak sedar dan kemudian isteri menerajui kepimpinan keluarga. Lama-lama, isteri mula rasa dipergunakan dan menganggap suami tidak lagi berguna. Akhirnya, penceraian yang sangat dimurkai Allah itu juga menjadi penyelesaian.


Maka, berpada-padalah menjadi ‘wanita kental’ dalam rumahtangga jika suami bukan tergolong dalam ‘suami mithali’ yang cepat lupa diri. Melainkan memang kamu tiada pilihan. Jika masih ada ruang untuk bermanja, biarlah suami jalankan tanggungjawabnya. Cukuplah isteri membantu menampal lompong yang tidak mampu dilakukan suami.


Allah Berfirman: "Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebagian daripada harta mereka.


Sebab itu maka perempuan yang solehah, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka). Perempuan-perempuan yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka (tidak memudaratkan). Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar," (An-Nisa: 34).