Dalam keraguan ramai orang terhadap vaksin Covid-19 ini, ada yang dengan berani melawan kerisauan untuk terus ke depan menerima vaksin khusus buat penduduk Selangor dan Wilayah Persekutuan, iaitu Astrazeneca.


Elfira Loy antara rakyat Malaysia yang rasa bertanggungjawab terhadap dirinya sendiri dan masyarakat sekeliling. Walaupun mengakui yang dia sangat takut dengan hospital, doktor dan ubat-ubatan, namun untuk kali ini dia beranikan diri.


Ini coretan yang sempat dikongsikan Elfira dalam muatnaiknya di akaun Instagramnya baru-baru ini. Kini, dia bangga dirinya sudah disuntuk vaksin Astrazeneca sebagai salah satu perlaksanaan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia.



Kredit Foto: Google


Seperti yang dikongsi Elfira:


Alhamdulillah 24hrs observation done. Soooo story time!

El memang seorang yang sangatlah takut pada Hospital , Dr atau ubat. I will get anxiety bila berhadapan dengan benda-benda macamni. But i don't how , i registered myself untuk ambik vaccine type Astrazeneca ni . Probably because i'm tired of COVID , and i just want to do my part.

Kalau anda was-was & ragu-ragu , Don't worry di tempat vaksinasi tu sendiri ada Dr yang akan explain about it & akan guide anda sehingga yakin. Tiada paksaan.

My symptoms was just mild headache & ngantuk sahaja. Dr advised me to talk panadol 8hrs after vaccination, thats what i did & okay je. Sore sikit dekat tangan tapi tu normal mana mana jabs pun lenguh.


The vaccination process sangatlah mudah.

1 : Anda akan diberi borang untuk diisi , tunjuk ic & borang yang lengkap di pintu masuk & scan mysejahtera.

2: Pendaftaran.
Serahkan borang , mereka akan semak borang tersebut & tekan link di mysejahtera apps untuk scan code disitu.

3: Anda akan diberi pass number untuk berjumpa dengan Dr/mereka yang bertugas to explain about the vaccine atau menjawap soalan anda kalau ada

4. NEXT , adalah cubicle anda divaksin!
its so fast & easy. Kena bukak balik apps tu untuk scan code bahawa anda sudah terima vaksin.

5. Serahkan borang & anda akan terima card anda telah divaksin. Bukak apps again & tekan link lagi to scan the code.

6. Observation area. Tunggu 15/30minit untuk tengok jika ada symptoms.

7. Then you're done!

TIPS : datang awal 30minit je . Walaupun appointment anda contohnya pukul 3 kalau datang awal dia akan proceed jugak. Mine is at 3 tapi by 3.03pm dah settle.

second , baju yang sesuai of course .
Mine ada button kat tengah so just selak dari atas sahaja sikit.

GOODLUCK GUYS!