Hiburan

Awie Mahu Kotakan Janji, Jaga Kesihatan Demi Keluarga - “Ada Anak Kecil, Kalau Saya Sakit…”

Mya Amri
21/06/2024
02:57 MYT
Penyanyi Datuk Awie berkongsi mengenai perkembangan terkini keadaan kesihatannya selepas menjalani pembedahan membuang tumor di bahagian pinggangnya, pada tahun 2021.

Semakin baik tapi belum pulih sepenuhnya

Menurut Awie, keadaannya sudah semakin baik namun, masih belum pulih sepenuhnya.

"Alhamdulillah saya sekarang okey. Nak kata pulih sepenuhnya tidak. Tapi untuk lakukan konsert selama tiga empat jam atas pentas itu insya-Allah masih boleh.

"Menyanyi, melakukan konsert dan berada di atas pentas itu merupakan satu terapi buat diri dan minda saya. Saya akan tenang di atas pentas,” katanya.
Awie berkata demikian ketika ditemui pada majlis sidang media Konsert "Journey" Awie: Kombinasi Monolog Dan Persembahan Teatrikal Rai 30 Tahun Perjalanan Karier Seni pada Khamis.

BERITA TRENDING: Awie Hidap Kanser, Buah Pinggang Hampir Dibuang - "Saya Rasa 'Waktu' Saya Dah Nak Habis"

ARTIKEL BERKAITAN: "Jangan Bunuh Semangat Saya Untuk Berkarya" - Awie

ARTIKEL BERKAITAN: Pertama Kali Cipta Lagu Untuk Awie, Impian Ajai Jadi Realiti! - "Saya Dibesarkan Dengan Lagu-Lagunya"

BERITA TRENDING: “Kalau Kita Tak Tengok & Dengar Komen Orang Dari Luar Saja, Tak Adil,” - Awie

ARTIKEL BERKAITAN: Awie Anggap Bayaran Rendah Untuk Artis Veteran Satu Penghinaan - “Berilah Jumlah Wang Yang Selayaknya Kerana…”

Perlu berhati-hati lakukan aktiviti

Dalam pada itu, Awie menjelaskan dia masih perlu berhati-hati melakukan aktiviti harian terutama bersenam selepas menjalani pembedahan tersebut.
“Saya perlu lebih berhati-hati selepas menjalani pembedahan, badan saya pun tidak seperti dahulu.
“Doktor tidak memberikan saranan untuk melakukan senaman berat jadi saya cuba lakukan secara bersederhana untuk kekalkan kecergasan badan saya.

“Saya nak kotakan apa yang saya janjikan, sebab saya janji dengan diri saya, saya ada anak kecil. Kalau saya sakit, saya seksa isteri saya.

“Saya tidak mahu keadaan itu berlaku jadi saya kena sentiasa berada dalam keadaan sihat,” ujarnya.
Terdahulu, sekitar tahun 2021, Awie pernah mendedahkan dia pernah menjalani satu pembedahan tumor pada bahagian buah pinggangnya di sebuah hospital swasta di ibu kota.
Terdahulu, Awie mendedahkan dirinya pernah menghidap penyakit kanser buah pinggang pada tahun 2021 yang lalu.
Bagaimanapun Awie berkata dia bersyukur kanser itu dikesan awal meskipun hatinya luluh selepas doktor mengesahkan perkara itu.
Pada awalnya dia enggan membuat pembedahan namun nekad setelah dipujuk isterinya dan bertemu dengan seorang doktor pakar yang merawatnya.
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Isteri Baim Wong, Paula Verhoeven Pakai Tudung Sebab Takut Mati

gempak
06/07/2024
12:55 MYT
Pada saat rumah tangga pasangan selebriti Indonesia, Baim Wong dan isteri Paula Verhoeven dikhabarkan sedang bermasalah, Paula Verhoeven tenang memberi fokus terhadap dirinya sendiri
Hiburan

Nizam Jentik Jentik Saksi Kemalangan Maut, Menangis Sampaikan Berita Kematian - "Puan... Suami Puan Ada Dekat Dengan Saya"

gempak
03/07/2024
20:55 MYT
"Eh, suami saya mana? Saya rasa tidak sedap hati, itu yang tergerak hati nak telefon," demikian kata-kata pertama daripada wanita yang merupakan isteri kepada mangsa kemalangan maut berhampiran Kolej Management & Science University (MSU), Shah Alam, Selangor pada Selasa.
Hiburan

Pelawak, Isteri Direman, Bantu Siasatan Kes Sebar Maklumat Dalaman Polis

gempak
02/07/2024
09:23 MYT
Pelawak serta isterinya direman dua hari bermula hari ini, bagi membantu siasatan tentang penyebaran maklumat dalaman berkaitan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam, di aplikasi Telegram.
Gaya Hidup

Panggilan Manja Seperti ‘Baby’, ‘Sayang’, ‘Cinta’ Boleh Harmonikan Rumah Tangga

gempak
29/06/2024
09:55 MYT
Masalah main kayu tiga boleh dielakkan dengan cara suami isteri sentiasa bersikap jujur dan meluahkan ketidakpuasan hati yang dirasai terhadap pasangan.
Terkini

Kenal Lelaki Lain Menerusi Tinder, Isteri Gadai Maruah Demi Tender Projek Binaan

gempak
28/06/2024
09:00 MYT
Gara-gara mahu mendapatkan tender projek binaan, seorang isteri sanggup menggadai maruah main kayu tiga di belakang suaminya sehingga berakhir ke titik perceraian.