Diam tak diam, sudah 10 tahun pelakon Raysha Rizrose dan pelumba kereta Formula 3, Nabil Jefri menyulam cinta.

Kata Raysha atau nama sebenarnya Farza Naquraisha Mohd Fariz, 26, dalam tempoh 10 tahun itu, baru sekali hubungan mereka retak namun berjaya dijernihkan semula selepas empat bulan.

"Biasalah kalau hubungan jarak jauh, akan ada perasaan cemburu dan sebagainya. Disebabkan itulah, hubungan kami terpisah seketika. Pada saat itu saya dah fikir nak move on, tapi tiba-tiba dia datang balik pujuk saya," katanya kepada Gempak.

Raysha yang juga Juara Dewi Remaja 2015 ini membuat penampilan pada acara pratonton RR Bridal RTW 22 oleh pereka fesyen Rizman dan Ruzaini, sekali gus memperkenalkannya sebagai 'muse' untuk rekaan.

Disebabkan tempoh itu juga, Raysha memberitahu mereka sudah punyai perancangan ke arah gerbang perkahwinan.

"Kami saling mengenali sejak di bangku persekolahan. Kemudian kami jalani hubungan jarak jauh, masing-masing ada komitmen sendiri. Sedar-sedar sudah 10 tahun. Cepat masa berlaku.

"Sebenarnya untuk fasa ini, Nabil sudah bersedia (berkahwin) dan dia ada bertanya saya bila masa yang sesuai. Jadi semuanya terpulang kepada saya. Kalau nak diikutkan kakak saya (Uqasha) pun baru kahwin.

"Apapun, pada umur sekarang semestinya kami dah fikir ke arah perkahwinan. Maklumlah, umur setiap tahun meningkat dan buat masa ini, masih dalam perancangan lagi," ujarnya.

Ditanya juga cabaran dilaluinya dalam mempertahankan hubungan dibina, Raysha berkata dia dan Nabil menjalani hubungan cinta jarak jauh kerana tuntutan karier kekasihnya itu yang lebih banyak berada di luar negara sebagai pelumba kereta.

"Sepanjang tempoh 10 tahun ini, kami saling memahami tuntutan karier masing-masing. Malah, kalau ada masalah pun, kami segera berbincang dan selesaikannya. Tapi, tipulah kalau kami tak pernah bergaduh dan merajuk.

"Apapun, pada umur sekarang kami dah fikir ke arah perkahwinan. Maklumlah, umur setiap tahun meningkat dan buat masa ini, masih dalam perancangan lagi," katanya mengakui belum dirisik oleh buah hatinya itu.

Raysha bagaimanapun akui, lebih selesa untuk mengadakan majlis raja sehari yang sederhana dan tidak terlalu mewah, tapi meriah dengan dihadiri keluarga, saudara mara serta kenalan rapat bagi meraikan momen indah bersama.