Penyanyi dan usahawan viral, Iqbal Zulkefli menyatakan hasratnya untuk menarik diri dari terus bertanding di pentas Big Stage 2022 selepas pertama kali muncul mengejut pada konsert pengenalan pada Ahad.

Menerusi temu bual di Big Stage Live Plus, Iqbal merasakan dirinya tidak layak untuk terus berada di pentas besar Big Stage 2022 apatah lagi mendapat markah serendah 5 peratus dari Ajai.

BACA: Teka-Teki Terjawab! Iqbal Zulkefli Peserta Ke-12 Big Stage 2022, Ajai Bagi 5 Markah Jer Manakala TokTi ...

"Saya sebenarnya dijemput Astro dua bulan lepas, saya tolak berulang kali sampai satu masa saya tak boleh sombong. Pada masa sama saya sedar saya tak layak menyanyi di sini. tapi saya cuba yang terbaiklah.

"Saya kalau dapat 2 markah pun bersyukur, boleh terima. Tentang pemarkahan tu saya berserah pada juri profesional, bila 5 markah tu apa yang buruk sangat? Kenapa sampai begitu? Bukan bermaksud saya tak boleh terima, saya okey je. Jadi, saya rasa tak layak jer berada di sini.

"Untuk minggu hadapan saya kena bincang dengan Astro, saya kena tarik diri untuk sertai lagi," katanya.

Tegas Iqbal lagi, keputusan drastiknya itu demi mengelakkan tindakannya mencemarkan industri seni negara.

"Saya serius, terutamanya kalau buat lagu. Bukan tak serius dalam nyanyian tapi saya sedar kemampuan setakat mana, saya tak nak rosakkan industri. Kalau ada peluang jangan pandang rendah pada saya juga," ujarnya.

Ditanya tentang reaksinya melihat bekas majikannya sebagai Presiden Netizen, jawab Iqbal sedikit sebanyak hal itu mengganggu konsentrasinya ketika membuat persembahan.

"Sedikit sebanyak ada juga mengganggu kerana saya tak tahu beliau ada di sini. Saya tak dimaklumkan. Ada banyak kejutan. Tak ada latihan. Semua surprise apa lagi saya di atas pentas. Harap netizen semua tak judge saya, bukan saya beriya-iya. Saya dah lakukan yang terbaik," ujarnya.

Dihoskan oleh Alif Satar dan Sherry Al Hadad, tugasan mengacara bagi kapsul Studio Bug Stage pula disandang oleh Isha Norsham. Sementara itu, personaliti ERA, Muna Bella dan Haiqal dari Thinker Studios pula digandingkan sebagai pengacara untuk program Big Stage Live Plus yang akan disiarkan secara serentak sewaktu berlangsungnya konsert mingguan di platform digital.

Penerbitan Big Stage 2022 turut disokong oleh CUCKOO dan OPPO selaku Penaja Utama. Portal Gempak dan aplikasi SYOK turut menghulurkan sokongan selaku Rakan Digital. Manakala ERA pula hadir sebagai Radio Rasmi.

Juara Big Stage 2022 akan membawa pulang wang tunai bernilai RM100 ribu beserta trofi sumbangan Astro. Manakala pemenang tempat kedua dan ketiga pula akan memenangi RM50 ribu dan RM25 ribu beserta trofi. Untuk pemenang tempat keempat, kelima dan keenam juga tidak akan pulang dengan tangan kosong yang mana masing- masing bakal membawa pulang RM15 ribu, RM10 ribu dan RM5 ribu beserta trofi.

Rangkaian program Big Stage 2022 diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) dan akan dipancarkan secara eksklusif menerusi saluran Astro Ria (104) mulai 6 Februari serta turut boleh turut boleh distrim menerusi aplikasi Astro GO dan perkhidmatan On Demand untuk pilihan yang lebih fleksibel.

12 peserta yang bertanding untuk minggu seterusnya ialah Tuah Adzmi, Aisha Retno, Yazmin Aziz, Daniel Chuer, Elica Paujin, Lia Aziz, Megat Rahim, Sofiaa dan Ajoi Zainal.

Terdahulu, penyanyi Sarah Suhairi berjaya merangkul gelaran juara sewaktu penganjuran musim pertama (2018). Bintang Korea Selatan, Han Byul muncul sebagai juara musim kedua (2019). Manakala Azzam Sham pula diangkat sebagai juara musim ketiga (2020).