Sekian lama tidak munculkan diri di kaca televisyen, pelakon dan penyanyi Aqasha mengakui dirinya kini lebih selektif dalam membintangi mana-mana nashkah yang ditawarkan.

Enggan membawa watak yang sama berulang kali, pemilik nama lengkap Firdee Akassya Rosli, 40, berkata dia akan melihat kepada skrip dan jenis watak yang ditawarkan selain mahu memastikan hasil kerjaya berkualiti.

“Dalam perjalanan hidup saya sebagai anak seni apa yang pernah saya buat atau dah jadi sekali itu, takkan jadi untuk kedua kali.

“Benar sekarang saya lebih selektif memilih naskhah kerana perkara nombor satu akan dilihat sekarang adalah skrip dan watak yang ditawarkan kepada saya.

“Untuk saya teruskan tahap yang mana saya ada sekarang ini sudah pun buat saya selesa.

“Saya buat kerja sudah pasti saya mahu yang terbaik, saya sentiasa mahu membawa watak yang meninggalkan kesan kepada penonton. Saya tak mahu watak lagha yang sekali lalu, no point!” katanya kepada Gempak.

Aqasha berkata demikian ketika ditemui pada malam tayangan perdana drama bersiri lakonan terbaharunya berjudul Hilang terbitan Viu Malaysia baru-baru ini.

Dalam masa sama, pelantun lagu Embun itu berkata, kelainan dalam setiap lakonan adalah perlu supaya penonton dapat melihat sisi lain dirinya sebagai seorang pelakon.

“Saya sebagai seorang yang boleh jujur pada diri sendiri, bila saya tengok hasil kerja saya, kadang-kadang bercakap dalam hati, saya perlu move forward.

“Saya perlu buat benda lain, supaya orang nampak sisi saya yang lain. Saya perlu ada banyak warna dalam hasil kerja saya dan saya akui salama 20 tahun berlakon saya sudah mempunyai pelbagai warna itu,” tambahnya.

Selain Aqasha, Hilang turut dibintangi barisan pelakon tanah air lain seperti Khir Rahman, Siti Saleha, Jasmine Suraya dan ramai lagi.

A post shared by Viu Malaysia (@viumalaysia)

Sinopsis:

Hilang mengisahkan tentang Inspektor Munir, penduduk tempatan dalam sebuah bandar fiksyen, Seri Daik yang kembali ke kampung halamannya selepas 17 tahun untuk menyiasat sebuah kes pembunuhan seorang remaja perempuan. Munir bertemu Yusof, seorang guru agama yang dituduh Munir sebagai punca kematian adiknya semasa satu upacara rawatan yang gagal. Yusof percaya yang pelakunya bukanlah dari dunia ini. Apabila seorang lagi remaja hilang atas sebab misteri, Munir dan Yusof terpaksa bekerjasama untuk merungkai kejahatan yang membelenggu Seri Daik.

Saksikan Hilang menerusi platform Viu yang boleh dimuat turun secara percuma melalui aplikasi App Store, Google Play, Huawei App gallery dan TV pintar terpilih serta laman web www.viu.com

Undi bintang digital dan content kegemaran anda di dalam carta mingguan Gempak Most Wanted 2022 di sini
Anda juga boleh membuat pencalonan baharu untuk carta mingguan seterusnya. Selamat mengundi!