Berita

Astro Kasih Ambil Inisiatif Sumbang Keperluan Asas Kepada 100 Keluarga Kampung Malinsau, Ranau

Kamaruddin Razal
13/04/2020
09:03 MYT
Kesukaran kira-kira 100 keluarga dan ketua isi rumah dari Sekolah Kebangsaan Malinsau, Ranau untuk mendapat keperluan asas sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dapat perhatian pelbagai pihak, lapor Astro Awani.
Dengan jarak kampung yang terletak kira-kira 50 kilometer dari pekan Kundasang dan Ranau, sudah pasti bantuan makanan asas ini melegakan mereka yang turut mematuhi PKP itu.
Mengetahui mengenai kesulitan yang dialami penduduk kampung, Astro Kasih mengambil inisiatif menghulurkan bantuan dengan menghubungi Guru Besar SK Malinsau, Jamain Abd Halim.
"Antara bantuan yang disumbangkan adalah beras, minyak masak, beberapa barangan keperluan asas serta topeng muka.
"Astro Kasih pernah bekerjasama dengan SK Malinsau sejak 2012 dengan membina asrama sekolah terbabit dan beberapa program komuniti. Sekolah itu merupakan tempat untuk menghubungkan penduduk setempat," katanya dalam kenyataan di sini.
Sementara itu, bagi Jamain, Astro Kasih telah menjadi sebahagian daripada komuniti SK Malinsau sejak 2012 dengan menyediakan pelbagai kemudahan termasuk asrama dan ruang pembelajaran.
"Dengan bantuan mereka, kami dapat membeli bekalan makanan yang diperlukan untuk kira-kira 100 keluarga yang terjejas pada PKP.
"Penduduk kampung sekarang akan mempunyai cukup bekalan sepanjang tempoh ini apabila mereka tidak dapat pergi ke pekan berhampiran dan bekerja," katanya.
Sumber: Astro Awani
Topic Berkaitan
Must-Watch Video
Hiburan

Wanita Mirip Nonny Nadirah Kongsi Video Botakkan Kepala, Tulis Kata-Kata Tentang 'Friend Zone'

gempak
03/07/2024
20:55 MYT
Selepas sekian lama mendiamkan diri, akaun Instagram milik penyanyi dan pelakon Nonny Nadirah kembali 'hidup'.
Viral

Monica Ting Siew Kwong Sempat Hantar Makanan Bantu Mangsa Banjir Penampang

gempak
02/07/2024
03:17 MYT
Wanita yang menjadi korban pertama dalam bencana banjir di negeri ini disifatkan seorang yang berhati mulia kerana sempat berkhidmat kepada masyarakat yang terjejas di Penampang.
Berita

Hujan Lebat Berterusan, Banjir Kini Landa Kota Kinabalu

gempak
01/07/2024
01:55 MYT
Hujan lebat berterusan di daerah Kota Kinabalu sejak petang Ahad menyebabkan beberapa buah kawasan, kampung dan jalan-jalan utama dinaiki air.
Berita

Pendaki Alami Sejuk Melampau Di Gunung Kinabalu, Diusung 8.5KM Untuk Rawatan

gempak
25/06/2024
04:22 MYT
Seorang pendaki Gunung Kinabalu yang mengalami gejala kesejukan melampau terpaksa diusung sejauh 8.5 kilometer ke Pondok Timpohon, Kundasang bagi mendapatkan rawatan
Berita

Tanah Runtuh Di Kawasan Gunung Kinabalu, Tiada Mangsa Dicatatkan

gempak
24/06/2024
06:22 MYT
Satu kejadian tanah runtuh didakwa berlaku di kawasan Gunung Kinabalu, Mesilau, Kundasang, Sabah awal pagi Ahad.