Penyanyi dan pelakon Aura Kasih rasmi menyandang status janda atau ibu tunggal pada April 2021.

Bintang Indonesia ini bercerai dengan suaminya, Eryck Amaral selepas menikah pada 2018 silam. Hasil perkahwinan tersebut, Aura dianugerahi anak perempuan yang diberi nama Arabella.

Menerusi temubual bersama rakan selebriti Ussy Andhika di saluran YouTube Ussy Andhika Official, Aura Kasih bercerita mengenai keputusannya bercerai dan bagaimana dia menjalani kehidupan sebagai janda anak satu.

Menurut pelakon filem The Sacred Riana: Beginnin ini dirinya tak bimbang menyandang status janda. Bukan kerana percaya diri, tetapi dia berasa selesa hidup tanpa pasangan.

"Bukannya pede (percaya diri) ya, cuma saya rasa saya boleh jalani hidup tanpa orang lain (suami). Alhamdulillah saya boleh menjalani semuanya," kata Aura Kasih seperti dilaporkan Kompas.

Si cantik ini juga yakin, jika dia kembali mendirikan rumah tangga, suaminya akan beruntung kerana dia merupakan seorang wanita yang pandai membawa diri dan sudah terbiasa berdikari.

"Kadang kadang saya fikir yang beruntung nanti suami baharu saya. Sebab bila dia 'datang', semuanya sudah tersedia. Selain di bidang seni, saya juga ada bisnes, jadi saya saya i'm fine," tambahnya lagi.

Pemilik nama sebenar Shahiyani Febri Wiraatmadja itu juga mengatakan tidak ada apa yang perlu dikesalkan daripada penceraiannya bersama mantan suaminya yang berasal dari Brazil itu.

"Memang ada yang tanya saya tidak menyesal ke bercerai. Mengapa perlu menyesal? Saya telah mendapatkan sebuah hadiah terhebat dalam kehidupan yang tidak mampu dibeli dengan wang. Anak, Anabella," katanya.

Dia juga melanjutkan bicara dengan mengatakan setelah bercerai, suami atau isteri akan menjadi sosok lain, sementara anak adalag darah daging walau dalam apapun status yang dipegang.

"Sebab itu saya fikir mengapa perlu menyesal kerana anak tidak akan ada gantinya," ucap Aura Kasih.

Malah wanita berusia 34 tahun ini juga mengatakan terkadang usia pernikahan yang lama pun bisa berakhir tragis dalam sebuah hubungan.

Instagram: @aurakasih